Hassanzadeh M, Karimi E. A Comparative Study of Organizational Culture in Public and University Libraries and its Relationship with the Users’ Satisfaction
. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (3) :391-406
URL:
http://publij.ir/article-1-253-fa.html
حسنزاده محمد، کریمی المیرا. مطالعۀ تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران و بررسی رابطۀ آن با رضایت کاربر. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (3) :391-406
URL: http://publij.ir/article-1-253-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس ، hasanzadeh@modares.ac.ir
چکیده: (8862 مشاهده)
هدف: هدف مقالۀ حاضر، مطالعۀ تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران و بررسی رابطۀ آن با رضایت کاربر است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعۀ پژوهش به سه دستۀ کتابداران و مدیران کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران و کاربران این کتابخانهها تقسیم میشوند. از میان کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی)، آن دسته از کتابخانههایی انتخاب گردید که حداقل 3 کتابدار در آن مشغول به کار باشند. در مجموع 22 کتابخانۀ عمومی و 11 کتابخانۀ دانشگاهی انتخاب شد. از میان کاربران کتابخانههای دانشگاهی 383 کاربر به روش نمونهگیری با احتمال متناسب با اندازه و از میان کاربران کتابخانههای عمومی 381 کاربر به روش تصادفی گزینش گردید. دادههای پژوهش از طریق دو پرسشنامۀ محققساختۀ فرهنگ سازمانی و رضایت کاربر گردآوری شد. پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی براساس مدل چارچوب ارزشهای رقابتی کامرون و کوئین طراحی گردید. دادهها با آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون من- ویتنی و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج پژوهش، فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی شهر تهران را فرهنگ سازمانی قومی و فرهنگ کتابخانههای دانشگاهی را فرهنگ سلسله مراتبی تشکیل میدهد. بین کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر تهران از نظر فرهنگ سازمانی تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین رضایت کاربر کتابخانههای عمومی و نوع فرهنگ سازمانی این کتابخانهها رابطۀ معنیداری مشاهده نشد؛ اما رابطۀ بین رضایت کاربر کتابخانههای دانشگاهی و نوع فرهنگ سازمانی این کتابخانهها معنیدار (66/0) بود.
اصالت/ارزش: تاکنون مطالعۀ تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر انواع کتابخانهها در ایران و همچنین بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با رضایت کاربران بهعنوان یک متغیر در مطالعات کتابداری و اطلاعرسانی اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/11/21 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27