دوره 17، شماره 4 - ( 10-1390 )                   دوره 17 شماره 4 صفحات 623-647 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khandan M. Library and Information Science and the Concept of Paradigm in the Philosophy of Tomas Kuhn. Research on Information Science & Public Libraries. 2012; 17 (4) :623-647
URL: http://publij.ir/article-1-25-fa.html
خندان محمد. کتابداری و اطلاع‌رسانی و مفهوم پارادایم در فلسفه علم توماس کوهن. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1390; 17 (4) :623-647

URL: http://publij.ir/article-1-25-fa.html


دانشگاه تهران ، knandan@ut.ac.ir
چکیده:   (10756 مشاهده)
هدف: هدف از این مقاله بررسی این امر است که آیا مفهوم پارادایم در فلسفه علم توماس کوهن، دارای مصداق یا مصادیقی در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی هست یا خیر.
روش: پس از بررسی اجمالی کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» و به‌ویژه مفهوم پارادایم در آن، نظریه‌پردازی‌های مربوطه در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی مورد بررسی انتقادی قرار می‌گیرند و پیشنهادهایی مبنی بر لزوم نگرش پارادایمی در این حوزه ارائه می‌شود.
یافته‌ها: کوهن پارادایم را محور اساسیِ اجماع و اتفاق‌نظر در یک جامعه علمی می‌داند. پس معنی پارادایم را نباید با «نحله»، «رهیافت»، «نظریه»، «پیش‌فهم» و نظایر آنها خلط کرد. به‌ویژه حضور «نحله‌های فکری متعارض» در یک حوزه علمی را نباید به معنی «وجود پارادایم‌های مختلف» دانست، زیرا کوهن وضعیت رقابت بین نحله‌های متعارض را وضعیت ماقبل ‌پارادایمی می‌داند. با توجه به این مطلب، بسیاری از نظریه‌پردازی‌هایی که حول و حوش مفهوم پارادایم در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی انجام شده‌اند، از معنی مورد نظر کوهن دور افتاده‌اند. همچنین، مباحثی که درباره «نامگذاری» این رشته درگرفته‌اند، از این ضعف رنج می‌برند که به خصلتِ اجماع‌آفرینِ پارادایم و فقدان آن در کتابداری و اطلاع‌رسانی بی‌توجه بوده‌اند.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله کمک به تأملات مربوط به بنیان‌های نظری علم کتابداری و اطلاع‌رسانی و تدقیق در مفهوم پارادایم با توجه به مسائل این رشته است.
 
متن کامل [PDF 652 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: پژوهش‌هاي نظری در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1391/2/17 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27 | انتشار الکترونیک: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb