1. افشار، ابراهیم (1397). ارزیابی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان.
2. چهرقانی، لیلی؛ و کریمی، رضا (1401). مهارتهای موردنیاز کتابداران کتابخانههای عمومی در بخش کودک و نوجوان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۲۸(۴)، 520-504. 10.52547/publij.28.4.504
3. شهبازی، رحیم؛ فهیمنیا، فاطمه؛ و حکیمزاده، رضوان (1394). تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی مبتنی بر فناوری اطلاعات براساس تحلیل سرفصلها و نیازهای بازار کار. پژوهشنامه مدیریت و پردازش اطلاعات، 31(2). 483-511.
4. عابدی، یوسف (1397). طراحی مدل شایستگی شغلی تککتابداران کتابخانههای عمومی ایران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
5. قنادینژاد، فرزانه؛ و عصاره، فریده (1398). الگوی ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی: تحلیل محتوای مدلهای شایستگی مدیران، رهیافت، 29(2)، 1-16. [
DOI:10.22034/rahyaft.2019.13763]
6. علیمرادی، زهرا؛ زرهساز، محمد؛ و عظیمیوقار، علی (1401). شایستگیهای شغلی مطلوب برای تصدی شغل مشاوره اطلاعاتی در ایران. تعامل انسان و اطلاعات، 9(3)، 64-76.
7. قنادی نژاد، فرزانه (1398). ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی: مطالعهی موردی: کتابخانههای دانشگاههای شهرستان اهواز، مطالعات دانششناسی، 6(4)، 91-112. [
DOI:10.22054/jks.2020.50197.1279]
8. کوهیرستمی، منصور؛ بازیار، پریا؛ و خادمیزاده، شهناز (1401). ساخت و اعتباریابی مقیاس شایستگیهای مَنِشی و بایستگیهای کنشی کتابداران کودک کتابخانههای عمومی. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 33(2)، 3-15. [
DOI:10.30484/NASTINFO.2022.3134.2130]
9. کوهیرستمی، منصور؛ صفائی، دنیا؛ و فرجپهلو، عبدالحسین (1402). شناسایی و اولویتبندی صلاحیتهای حرفهای کتابداران کتابخانههای عمومی ایران. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی، ۲۹(۴)، 444-428. [
DOI:10.61186/publij.29.4.428]
10. گرایی، احسان؛ و حیدری، غلامرضا (1394). نظریه شایستگیهای کانونی: الگویی برای برنامهریزی آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 21(3). 467-490.
11. منصوریان، یزدان (1390). صد شغل برای کتابداران: پستهای سازمانی نوین در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22(3)، 88-103.
12. Chan, D., (2006). Core competencies and performance management in Canadian public libraries. Library Management, 27(3), 144-153. [
DOI:10.1108/01435120610652897]
13. Chehregani, L., & karimi, R., (2022). A study of the skills required by librarians in public libraries in the children and adolescents sector. Research on Information Science and Public Libraries, 28(4), 504-520. 10.52547/publij.28.4.504
14. Dinu, S. (2018). Career paths and leadership skills of public library CEOs. MPA Major Research Papers, 179, 1-45.
15. Freet, B., & Marcinek, M. (2005). The future of the academic library and the academic librarian: A delphi study reloaded. Routledge, 11(1), 37-63. [
DOI:10.1080/13614570500268381]
16. Gonzalez, M. E. (2010). Workforce competencies: Focus on urban public libraries. Library Trends, 59(1), 269-287. [
DOI:10.1353/lib.2010.a407818]
17. Hayati, Z. (2008). Competency definition for Iranian library and information professionals in public libraries. International Journal of Information Science and Technology, 6(1), 73-86.
18. Jones, R. (2003). Competencies for information professionals of the 21st century. Information Outlook, 7(10), 11-21.
19. Lopatovska, I., & Baribeau, H. (2017). What information professionals need to know: Job ads analysis. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 5 (1), 747-749. [
DOI:10.1002/pra2.2017.14505401141]
20. McClure, R.M. (2005). Developing core job Competencies for payment service roles and associating them with Personality traits using the Workplace big five profile, A Dissertation presented in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of philosophy.
21. Moen, M. H., Mandel, L. H., & Karno, V. (2020). Continuing education for public library staff: Valued competencies and preferred delivery format. Education for Information, 36(2), 177-198. [
DOI:10.3233/EFI-190311]
22. Momoh, E. O., & Folorunso, A. L. (2019). The evolving roles of libraries and librarians in the 21st century. Library Philosophy and Practice (e-journal), 2867.
23. Norlander, R. J., Barchas-Lichtenstein, J., Fraser, J., Davis Fournier, M., Voiklis, J., & Danter, E. (2020). Getting consensus about competencies: What's needed for effective library programs. Journal of Education for Library and Information Science, 61(2), 188-211. [
DOI:10.3138/jelis.2019-0052]
24. Peng, Y. P. (2019). A competency model of children's librarians in public libraries. The Library Quarterly, 89(2), 99-115. [
DOI:10.1086/702194]
25. Rice Sullivan, J. (2021). Child Development Knowledge among New Children's Librarians in US Public Libraries. Journal of Education for Library and Information Science, 63(1), 19-37. [
DOI:10.3138/jelis.2020-0033]
26. Shahbazi, R., Fahimnia, F., & Hakimzadeh, R. (2016). Confirmatory Factor Analysis of IT-based Competency Questionnaire in Information Science & Knowledge Studies, Based on Job Market Analysis. Iranian Journal of Information Processing and Management, 31(2), 483-511. (in Persian) [
DOI:10.35050/JIPM010.2016.043]
27. Shahbazi, R., Fahimnia, F., & Khoshemehr, A. H. (2016). Analyzing the Market of Newly Emerging IT-Based Jobs in Library and Information Science and Identifying IT Librarian Competencies. International Journal of Information Science & Management, 14(2).
28. Sutton, S., & Davis, S. (2011). Core competencies for electronic resources librarians. The Serials Librarian, 60(1-4), 147-152. [
DOI:10.1080/0361526X.2011.556025]
29. Syed, M. (2014). Developing the Culturally Competent Public Librarian: An investigation of Diversity Training for Public Libraries to support empathic service provision to Black and Minority Ethnic (BME) communities (Doctoral dissertation, University of Sheffield).
30. Wilkins Jordan, M. (2015). Competencies for public library managers: diversity in practice. Library Management, 36(6/7), 462-475. [
DOI:10.1108/LM-12-2014-0139]
31. Williams, R. D., & Ogden, L. P. (2021). What knowledge and attitudes inform public librarians' interactions with library patrons in crisis?. Journal of Librarianship and Information Science, 53(1), 62-74. [
DOI:10.1177/0961000620917720]
32. Williams, R. D., & Saunders, L. (2020). What the field needs: Core knowledge, skills, and abilities for public librarianship. The Library Quarterly, 90(3), 283-297. [
DOI:10.1086/708958]