XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز ، szardary@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (۵۱۲ مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر کشف تأثیر عدالت سازمانی بر تسهیم دانش در جامعه کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی است.
روش‏شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری کلیه کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی است که تعداد 201 نفر از آن‌ها به روش نمونه­گیری تصادفی نسبی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده­‌ها از پرسش‌نامههای استاندارد تسهیم دانش دیکسون و عدالت سازمانی استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با آمار توصیفی شامل شاخص­‌های پراکندگی و مرکزی مثل میانگین، انحراف معیار، چولگی و غیره در کنار آزمون‌­های آمار تحلیلی از قبیل آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و مدل‌­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین عدالت سازمانی برابر با 76/2، عدالت توزیعی برابر با 79/2، عدالت رویه‌ای برابر با 70/2 و عدالت تعاملی برابر با 79/2 است. شاخص‌های چولگی و کشیدگی کمتر از 1 هستند که نشان می‌دهد توزیع متغیر با توزیع داده‏‌های به شکل طبیعی اختلاف زیادی ندارد. از طرفی دیگر، میانگین تسهیم دانش برابر با 82/2، کمترین مقدار برابر 0/1 و بیشترین مقدار برابر 0/4 است. همچنین میانگین دانش ترتیبی برابر با 85/2، دانش آشکار برابر با 81/2، دانش پنهان برابر با 70/2، دانش راهبردی برابر با 87/2 و دانش کارشناسی برابر با 91/2 است. در نهایت یافته­‌های مربوط به مدل علی- ساختاری نشان داد که  مدل نظری با مدل اندازه‌گیری شده برازش مطلوب دارد؛ چرا که شاخص‌های برازش مدل، جملگی در وضعیت مطلوب قرار دارند. در این راستا، یافته­‌های پژوهش نشان داد که اثر عدالت سازمانی بر تسهیم دانش ترتیبی، دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنا­دار است. از طرفی دیگر اثر عدالت توزیعی بر تسهیم دانش ترتیبی معنی­دار نیست. اثر عدالت توزیعی بر دانش آشکار، دانش پنهان دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنیادار است. همچنین اثر عدالت رویه­‌ای بر تسهیم دانش ترتیبی معنا­دار نشد در حالی که بر دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنیادار است. در نهایت اثر عدالت تعاملی بر تسهیم دانش ترتیبی، دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبُردی و دانش کارشناسی  معنی‌دار است.
اصالت/ارزش: در پژوهش حاضر میانگین رعایت ابعاد مختلف عدالت سازمانی و همچنین تسهیم دانش از رویکردهای مختلف محاسبه شد. همچنین بررسی نشان داد که  بین عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای و تعاملی و تسهیم دانش و مؤلفه‌های دانش ترتیبی، دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبردی و دانش کارشناسی کتابداران کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد؛ بنابراین رفتار عادلانه و اخلاقی مسئولان ارشد کتابخانه‌های عمومی با کتابداران که احساس عدالت سازمانی را در آن‌ها افزایش داده و منجر به تسهیم دانش می‌گردد. کارکنان با درک رفتار منصفانه و روش‌های تصمیم‌گیری رسمی تمایل به تسهیم دانش بیشتری در کتابخانه‌های عمومی خواهند داشت. به طور کلی بررسی نشان داد که عدالت تعاملی بر تسهیم دانش کتابداران کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی تأثیر مثبت معنیاداری دارد؛ ولی عدالت توزیعی و عدالت رویه‌ای تأثیر معنی‌داری بر تسهیم دانش کتابداران کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی ندارند. از این رو برای افزایش عدالت سازمانی و تسهیم دانش بایستی برنامه‌ریزی همه‌جانبه صورت پذیرد. چرا که عدالت سازمانی و تسهیم دانش به‌عنوان یک ضرورت مهم، در اولویت فعالیت‌های مدیران سازمان‌ها از جمله کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی قرار دارد.
متن کامل [PDF 1910 kb]   (۱۷۱ دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1403/1/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb