دانشگاه تبریز ، szardary@tabrizu.ac.ir
چکیده: (۵۱۲ مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر کشف تأثیر عدالت سازمانی بر تسهیم دانش در جامعه کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی است.
روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی است که تعداد 201 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی نسبی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد تسهیم دانش دیکسون و عدالت سازمانی استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی شامل شاخصهای پراکندگی و مرکزی مثل میانگین، انحراف معیار، چولگی و غیره در کنار آزمونهای آمار تحلیلی از قبیل آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین عدالت سازمانی برابر با 76/2، عدالت توزیعی برابر با 79/2، عدالت رویهای برابر با 70/2 و عدالت تعاملی برابر با 79/2 است. شاخصهای چولگی و کشیدگی کمتر از 1 هستند که نشان میدهد توزیع متغیر با توزیع دادههای به شکل طبیعی اختلاف زیادی ندارد. از طرفی دیگر، میانگین تسهیم دانش برابر با 82/2، کمترین مقدار برابر 0/1 و بیشترین مقدار برابر 0/4 است. همچنین میانگین دانش ترتیبی برابر با 85/2، دانش آشکار برابر با 81/2، دانش پنهان برابر با 70/2، دانش راهبردی برابر با 87/2 و دانش کارشناسی برابر با 91/2 است. در نهایت یافتههای مربوط به مدل علی- ساختاری نشان داد که مدل نظری با مدل اندازهگیری شده برازش مطلوب دارد؛ چرا که شاخصهای برازش مدل، جملگی در وضعیت مطلوب قرار دارند. در این راستا، یافتههای پژوهش نشان داد که اثر عدالت سازمانی بر تسهیم دانش ترتیبی، دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنادار است. از طرفی دیگر اثر عدالت توزیعی بر تسهیم دانش ترتیبی معنیدار نیست. اثر عدالت توزیعی بر دانش آشکار، دانش پنهان دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنیادار است. همچنین اثر عدالت رویهای بر تسهیم دانش ترتیبی معنادار نشد در حالی که بر دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنیادار است. در نهایت اثر عدالت تعاملی بر تسهیم دانش ترتیبی، دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبُردی و دانش کارشناسی معنیدار است.
اصالت/ارزش: در پژوهش حاضر میانگین رعایت ابعاد مختلف عدالت سازمانی و همچنین تسهیم دانش از رویکردهای مختلف محاسبه شد. همچنین بررسی نشان داد که بین عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویهای و تعاملی و تسهیم دانش و مؤلفههای دانش ترتیبی، دانش آشکار، دانش پنهان، دانش راهبردی و دانش کارشناسی کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد؛ بنابراین رفتار عادلانه و اخلاقی مسئولان ارشد کتابخانههای عمومی با کتابداران که احساس عدالت سازمانی را در آنها افزایش داده و منجر به تسهیم دانش میگردد. کارکنان با درک رفتار منصفانه و روشهای تصمیمگیری رسمی تمایل به تسهیم دانش بیشتری در کتابخانههای عمومی خواهند داشت. به طور کلی بررسی نشان داد که عدالت تعاملی بر تسهیم دانش کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی تأثیر مثبت معنیاداری دارد؛ ولی عدالت توزیعی و عدالت رویهای تأثیر معنیداری بر تسهیم دانش کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی ندارند. از این رو برای افزایش عدالت سازمانی و تسهیم دانش بایستی برنامهریزی همهجانبه صورت پذیرد. چرا که عدالت سازمانی و تسهیم دانش بهعنوان یک ضرورت مهم، در اولویت فعالیتهای مدیران سازمانها از جمله کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی قرار دارد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1403/1/31