Najafi Torbebar F, Mahdavi Nasab Y, Mohammadhasani N. The effect of leaderboard on reading rate of primary school students. Research on Information Science and Public Libraries 2022; 28 (3) :318-331
URL:
http://publij.ir/article-1-2425-fa.html
نجفی تربهبر فاطمه، مهدوی نسب یوسف، محمدحسنی نسرین. تأثیر جدول پیشگامان بر میزان مطالعه دانشآموزان ابتدایی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1401; 28 (3) :318-331
URL: http://publij.ir/article-1-2425-fa.html
دانشگاه خوارزمی ، yousefmahdavi.n@gmail.com
چکیده: (1877 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر کشف تأثیر جدول پیشگامان (لیدربرد) بر میزان مطالعه دانشآموزان ابتدایی است.
روش: روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه دوم در مدارس شهر کرج (80 نفر برای گروه آزمایش و 40 نفر برای گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس بود. گروه کنترل تحت آموزش متداول و بدون دخالت لیدربرد، گروه آزمایش اول، تحت آموزش بههمراه لیدربرد فردی و گروه آزمایش دوم تحت آموزش بههمراه لیدربرد گروهی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل یک چکلیست محققساخته است که روایی صوری آن توسط آموزگاران مقطع ابتدایی و پایایی آن با توافق بین کدگذاران با روش ضریب پایایی درونطبقهای مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد تفاوت میانگین تعدیلشده سه گروه در متغیر میزان مطالعه معنادار است، یعنی بین گروههای آزمایش و کنترل اختلافی معنادار در میانگین نمره میزان مطالعه وجود دارد و پس از استفاده از لیدربرد، میزان مطالعه دانشآموزان در گروههای آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل افزایش داشته است. همچنین، تفاوت میانگین متغیر میزان مطالعه بین دو گروه آموزشدیده غیرمعنادار است.
اصالت/ارزش: پژوهش نشان میدهد لیدربرد مناسب از شایستگی و خودمختاری پشتیبانی، و از احساس همبستگی و رضایت هنگام درک شدن توسط افراد نزدیک و موردعلاقه حمایت میکند و موجب احساس نزدیکی با همبازیها و همچنین موجب احساس نزدیکی با افرادی که با آنها بازی میکنید میشود. بهعلاوه، یکی دیگر از جنبههای لیدربرد بهعنوان یک عنصر بازیوارسازی فضای مشارکتی است. استفاده از لیدربرد باعث میشود تا دانشآموزان بیشتر درگیر شوند و در کلاس مشارکت داشته باشند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانوادهها، مدرسه و جامعه دریافت: 1401/5/17 | پذیرش: 1401/8/15 | انتشار: 1401/8/26