دوره 28، شماره 2 - ( 5-1401 )                   دوره 28 شماره 2 صفحات 68-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zare Z, mirzabeigi M, sotudeh H. The effect of trust on collaborative information seeking behavior of postgraduate students of Shiraz University. Research on Information Science and Public Libraries 2022; 28 (2) :54-68
URL: http://publij.ir/article-1-2409-fa.html
زارع زهرا، میرزابیگی مهدیه، ستوده هاجر. تأثیر اعتماد بر تمایل به رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1401; 28 (2) :54-68

URL: http://publij.ir/article-1-2409-fa.html


دانشگاه شیراز ، mmirzabeigi@gmail.com
چکیده:   (1133 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف تأثیر اعتماد و زیرمؤلفه‌های آن بر رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است.
روش: پژوهش حاضر به‌لحاظ ماهیت داده‌ها کمّی و به‌لحاظ نحوه گردآوری داده‌‌ها از نوع توصیفی-هم‌بستگی است. نمونه پژوهش شامل 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود. برای گردآوری داده‌‌ها از پرسشنامه‌ تمایل به رفتار اطلاع‌جویی مشارکتی و پرسش‌نامه کستا و اندرسون (2011) استفاده شد. برای سنجش روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها، از نظرات هفت متخصص علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی استفاده شد. پایایی هر دو پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش شواهد بیشتری فراهم آورد که تمایل به رفتار اطلاع‌‌جویی مشارکتی می‌‌تواند توسط متغیر اعتماد با میزان (5/40 درصد) پیش‌‌بینی شود. از میان زیرمؤلفه‌‌های اعتماد، زیرمؤلفه قابلیت اعتماد ادراک‌شده بیشترین تأثیر (9/32 درصد) را بر تمایل به رفتار اطلاع‌‌جویی مشارکتی داشت و بعد از آن رفتارهای همیارانه (8/31 درصد) و تمایل به اعتماد (9 درصد) تمایل به رفتارهای اطلاع‌‌جویی مشارکتی را پیش‌‌بینی می‌‌کنند. البته، اعتماد در کنار تأثیرات مثبتی که دارد می‌تواند تأثیراتی منفی هم داشته باشد، بدین معنا که سطوح بالاتر اعتماد لزوماً همکاری را تشویق نمی‌کند؛ زیرا اعتماد کامل باعث می‌شود که افراد به دیگران متکی شوند و دیگر نظارتی بر فرایند کار نداشته باشند و یا اینکه میدان را برای سوءاستفاده دیگران مهیا کنند.
اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت نقش اعتماد در فعالیت‌های مشارکتی، تاکنون پژوهشی که نقش این مهم را در رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی بررسی کرده باشد مشاهده نشد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند به شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای اطلاع‌جویی مشارکتی منجر شود. همچنین، نتایج این پژوهش به پژوهشگران، استادان و مدیران کمک خواهد کرد تا با شناخت زیرمؤلفه‌‌های مهم اعتماد، بر تقویت و بهبود این زیرمؤلفه‌‌ها در جهت تسهیل تمایل به رفتار اطلاع‌‌جویی مشارکتی گام بردارند.
متن کامل [PDF 769 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1401/2/31 | پذیرش: 1401/5/4 | انتشار: 1401/5/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb