دوره 28، شماره 4 - ( 10-1401 )                   دوره 28 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiee M M, Mohammadi M, Zarei E. Interaction of blind and partially sighted users with public libraries in Iran (Goals, motivation and satisfacation). RISPL 2022; 28 (4)
URL: http://publij.ir/article-1-2398-fa.html
رفیعی محمد محسن، محمدی مهدی، زارعی عیسی. تعامل کاربران نابینا و کم‌بینا با کتابخانه‌های عمومی کشور ایران (اهداف، انگیزه‌ها و میزان رضایتمندی). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي 1401; 28 (4)

URL: http://publij.ir/article-1-2398-fa.html


1- قم: دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی
دانشگاه قم، قم: دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ، mahdi.mohammadi203@gmail.com
3- قم، بلوار الغدیر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی
چکیده:   (508 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش کشف تعامل کاربران نابینا و کم‌بینا با کتابخانه‌های عمومی کشور است و مطالعه اهداف و انگیزه‌های آنان از مراجعه به کتابخانه عمومی و تعیین میزان رضایتمندی آنان از خدمات دریافتی است.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل 365 نفر از اعضای فعال است که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی، تعداد 233 پرسشنامه با پیگیریهای تلفنی و حضوری تکمیل گردید. ابزار گردآوری داد‌ها، پرسشنامه بوده و نیز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از فنون آماری و نرم‌افزار SPSS22  استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که  اغلب بخش­های مخصوص نابینایان (29 بخش) در کتابخانه مرکزی و یا کتابخانه­های شهری مرکز استان واقع شده است و مابقی شهرستان­ها فاقد این بخش هستند. از لحاظ جنسیت، 54.1 درصد از کاربران بخش نابینایان زن هستند و از لحاظ مدارک تحصیلی اکثر کاربران (6/44 درصد) مدرک کارشناسی دارند. 51.5 درصد از کاربران نابینای مطلق و 48.5 درصد کم­بینا هستند. در مجموع میزان رضایت کاربران از وضعیت فعلی، بالاتر از حد متوسط (3.95 از 5 در مقیاس لیکرت) بوده و بیشترین میزان رضایت از برخورد، راهنمایی، دانش و تخصص کتابداران کتابخانه بوده و میزان رضایت از کیفیت، کمیت و روزآمد بودن منابع کتابخانه در سطح متوسطی قرار داشت. کمترین میزان رضایت کاربران از علامت­ها و نشانه­های راهنمایی برای هدایت آنها و طراحی و معماری بخش نابینایان بوده است. با توجه نقایص و کاستی‌های مورد مطالعه، ضروری است کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت بهبود خدمات‌دهی در سطوح مختلف اقدام نمایند تا کاربران کم‌بینا و نابینا با سهولت و رضایت بیشتری از امکانات و منابع کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند.
اصالت: در زمینه بخش نابینان کتابخانه‌های عمومی تحقیقات متعددی صورت گرفته و هر کدام از آنها بخش نابینای کتابخانه خاصی را مورد مطالعه قرار دادند  اما این پژوهش کل بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور را به صورت یکپارچه مورد مطالعه قرار داده است.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1401/1/8 | پذیرش: 1401/6/14 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb