Koohi Rostami M, Jahnifar M. Assessing the validity and reliability of the Persian version of the Isakson and et al. Reading Attitude Questionnaire. Research on Information Science and Public Libraries 2022; 28 (2) :70-89
URL:
http://publij.ir/article-1-2387-fa.html
کوهی رستمی منصور، جهانیفر مجتبی. سنجش اعتبار و بررسی پایایی نسخه فارسی پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن تحصیلی ایساکسون و همکاران. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1401; 28 (2) :70-89
URL: http://publij.ir/article-1-2387-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، m.rostami@scu.ac.ir
چکیده: (2763 مشاهده)
هدف: این پژوهش به منظور آماده سازی، بررسی کفایت ویژگیهای روان سنجی و اعتبار سنجی پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن ایساکسون و همکاران انجام شده است. پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن تحصیلی توسط ایساکسون و همکاران در سال 2016 طراحی شده است.
روش: به منظور اعتبار سنجی این ابزار، شاخص های روایی ظاهری و محتوایی اندازه گیری شد، همچنین از تحلیل عاملی تاییدی به منظور بررسی روایی سازه استفاده گردید. برای تحلیل گویه های پرسشنامه از مدل های چند ارزشی سوال- پاسخ و برای بررسی پایایی از شاخص آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: در توسعه این ابزار، از سازه ای با سه عامل جداگانه استفاده شده است که عبارتند از: رفتارهای خواندن تحصیلی، خودکارآمدی در خواندن تحصیلی، و ارزشگذاری برای خواندن تحصیلی. روایی ظاهری گویه های پرسشنامه و تناسب آن با دانشجویان ایرانی مورد تایید قرار گرفت و همچنین بررسی روایی محتوایی نشان از ارتباط منطقی بین گویه ها و عامل ها داشت. تحلیل عاملی تاییدی برای این سه عامل نشان داد که این مدل سه عاملی ساختاری مناسب برای اندازه گیری نگرش به خواندن تحصیلی را ایجاد می کنند و برازش مناسبی بین این مدل پیشنهادی و داده های تجربی وجود دارد. گویه های این پرسشنامه ضمن داشتن برازندگی مطلوب با مدل های سوال پاسخ چند ارزشی، دارای قدرت تمیز مناسب در سطوح مختلف نگرشی افراد هستند. بررسی ضریب پایایی در این پرسشنامه نشان داد که هم عاملها به طور جداگانه و هم پرسشنامه به طور کلی در سطح مطلوبی از ثبات و پایایی قرار دارند.
ارزش/اصالت: بررسی های ما نشان داد در زبان فارسی ابزار مناسبی که بتواند به خوبی نگرش نسبت به خواندن تحصیلی را مورد سنجش قرار دهد وجود ندارد. بنابراین جای خالی ابزار ی مناسب در این حوزه به شدت مشاهده می شد. این ابزار میتواند برای استفاده در پژوهشهای آموزشی و به منظور ارزیابی علل پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، و همچنین بررسی سبک های مطالعه و یادگیری آنها استفاده شود. شاخص ترین کاربرد این ابزار بهرهگیری از آن در آزمون ها سنجش توانایی خواندن در ابتدای دورههای بهبود خواندن در مدارس و دانشگاهها یا سایر برنامههای مداخلهای آموزش خواندن است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانوادهها، مدرسه و جامعه دریافت: 1400/11/14 | پذیرش: 1401/2/6 | انتشار: 1401/5/31