دوره 28، شماره 2 - ( 5-1401 )                   دوره 28 شماره 2 صفحات 126-114 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani A, Pirayesh H, Rajaeepour S, Keshvari M. The relationship between knowledge management and organizational learning among public librarians: A case study of public librarians in Fars province. Research on Information Science and Public Libraries 2022; 28 (2) :114-126
URL: http://publij.ir/article-1-2382-fa.html
شعبانی احمد، پیرایش حمید، رجایی‌پور سعید، کشوری مریم. رابطۀ بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی: مطالعۀ موردی کتابخانه‌‌های عمومی استان فارس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1401; 28 (2) :114-126

URL: http://publij.ir/article-1-2382-fa.html


اداره کل کتابخانه های عمومی استان لرستان ، ma.keshvari@gmail.com
چکیده:   (1658 مشاهده)
هدف: این پژوهش به کشف رابطۀ بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان فارس پرداخته است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به‌روشِ توصیفی-هم‌بستگی انجام شد. نمونه آماری شامل 175 نفر از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ استاندارد مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز (1999) و پرسش‌نامه یادگیری سازمانی بر اساس نظریه نیفه (2001) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌‌ها از نرم‌‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب هم‌بستگی نشان داد بین کلیه مؤلفه‌‌های مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس رابطه‌ای معنا‌دار وجود دارد. در این میان، بیشترین هم‌بستگی را ایجاد/تجمیع و سپس تسهیم با یادگیری سازمانی داشته‌‌اند (به‌ترتیب با ضریب هم‌بستگی 900/0 و 898/0). همچنین، نتیجه آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد مؤلفه ایجاد/تجمیع قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده یادگیری سازمانی است (197/0=بتا). این پژوهش نشان داد ایجاد/و تجمیع دانش (کسب مهارت‌های موردنیازِ مطابق با اهداف سازمانی) و تسهیم دانش (انتقال و به اشتراک گذاشتن تجارب مؤثر فردی و سازمانی) بیشترین تأثیر را بر ارتقا و بهبود یادگیری سازمانی دارند.
اصالت/ارزش: بررسی‌ها نشان داد در متون رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش می‌‌تواند راهگشای مدیران کتابخانه ‌باشد تا با برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری‌های مناسب، و ارائه استانداردها درصدد ارتقای دانش و مدیریت دانش که موجب یادگیری سازمانی شده است داشته باشند.
متن کامل [PDF 626 kb]   (601 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1400/10/30 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/5/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb