XML English Abstract Print


اداره کل کتابخانه های عمومی استان لرستان ، ma.keshvari@gmail.com
چکیده:   (263 مشاهده)
هدف: این پژوهش به کشف رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه‌­های عمومی استان فارس پرداخته است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه‌ی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال 1400 (322 نفر) بود، که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 175 نفر کتابدار به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور جمع‌­آوری نظرات افراد از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز (1999) و پرسشنامه یادگیری سازمانی بر اساس نظریه نیفه (2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از نرم­افزار SPSS ویرایش 22 و از روش­‌های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد بین کلیه مؤلفه‌­های مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس رابطه معنا‌دار وجود داشت. در این میان، بیشترین همبستگی را ایجاد/تجمیع و سپس تسهیم با یادگیری سازمانی داشته‌­اند (به ترتیب با ضریب همبستگی 900/0 و 898/0). همچنین نتیجه آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد 100% درصد واریانس بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی مشترک است و مؤلفه ایجاد/تجمیع قوی‌­ترین پیش­‌بینی‌­کننده یادگیری سازمانی است (197/0=بتا). این پژوهش نشان داد ایجاد/و تجمیع دانش (کسب مهارت‌های مورد نیاز مطابق با اهداف سازمانی) و تسهیم دانش (انتقال و به اشتراک گذاشتن تجارب مؤثر فردی و سازمانی) بیشترین رابطه و تأثیر را ارتقا و بهبود یادگیری سازمانی دارند.
اصالت/ارزش: موضوع مدیریت دانش در سال‌­های اخیر در متون حوزه کتابخانه‌­های عمومی مورد توجه بوده است با این وجود، رابطه میان مدیریت دانش و یادگیری سازمانی چندان مورد بررسی قرار نگرفته است؛ ضمن اینکه بررسی این مهم در جامعه کتابداران کتابخانه­‌های عمومی استان فارس، به صورت ویژه در پژوهش حاضر مدنظر بوده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، می­‌تواند راهگشای مدیران کتابخانه ­باشد تا با برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری‌های مناسب، و ارائه استانداردها سعی در ارتقای دانش و مدیریت دانش که موجب یادگیری سازمانی شده، داشته باشند.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1400/10/30 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb