۱. اکبری باریس، نادر؛ شقاقی، مهدی؛ و اصنافی، امیررضا (۱۳۹۹). شایستگیهای منشی و بایستگیهای کنشی کتابدار کودک در ایران. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، ۶(۱)، ۸۰-۱۱۲.
۲. امینی، اکرم (۱۳۸۹). ارزیابی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان [پایاننامۀ کارشناسیارشد]. دانشگاه اصفهان.
۳. ایفلا: بخش کتابخانههای کودکان و نوجوانان (۲۰۰۳). جزوۀ رهنمودهایی بر خدمات کتابخانههای کودکان (حیدر مختاری، مترجم و ویراستار).
۴. پریرخ، مهری؛ و ایلخانی، ملیحه (۱۳۹۲). «بررسی ساختها و مهارتهای کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد». فصلنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۰(۱)، ۱۱۱-۱۴۹.
۵. رهنما، ساناز (۱۳۹۱). بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد و تأثیر آن بر رضایتمندی دانشجویان دورۀ کارشناسی [پایاننامۀ کارشناسیارشد]. دانشگاه فردوسی مشهد.
۶. غیوری، زینب؛ و حسنزاده، محمد (۱۳۹۵). راهکارهای مؤثر بر جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی ایران: مطالعهای دلفی. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، ۶(۲)، ۲۰۶-۲۲۶.
۷. فاتحبجدن، اکرم (۱۳۹۴). بررسی نقش ویژگیهای اخلاقی، مهارتی و علمی کتابدار کتابخانههای عمومی در ایجاد فرهنگ مطالعه در کاربران شهرستان سبزوار [پایاننامۀ کارشناسیارشد]. دانشگاه پیام نور.
۸. محمدرضایی بیگدلی، زهره (۱۳۸۷). خدمات کتابخانههای کودکان. ماهنامۀ ارتباط علمی، ۱۰(۱).
9. ALSC (Association for Library Service to Children). (2009). "Competencies for Librarians Serving Children in Public Libraries. http://www.ala.org/alsc/edcareeers/alsccorecomps.
10. Anwar, M. A., & Ullah, M. (2017). Developing an instrument for the validation of competencies: The case of medical librarians. Libr Philosophy Pract, 1533, 1-24.
11. Ashcroft, L. (2004). Developing competencies, critical analysis and personal transferable skills in future information professionals. Library review, 53(2), 82-88. [
DOI:10.1108/00242530410522569]
12. Batool, S. H. (2010). Status of technological competencies: a case study of university librarians. Library Philosophy and Practice, 1.
13. Bin Hashim, L., & Mokhtar, W. N. H. W. (2012). Preparing new era librarians and information professionals: Trends and issues. International Journal of Humanities and Social Science, 2(7), 151-155.
14. Bishop, B.W., Cadle, A.W., & Grubesic, T.H. (2015). Job analyses of emerging information professions: A survey validation of core competencies to inform curricula. The Library Quarterly, 85(1), 64-84. [
DOI:10.1086/679026]
15. Chawner, B., & Oliver, G. (2013). A survey of New Zealand academic reference librarians: Current and future skills and competencies. Australian Academic & Research Libraries, 44(1), 29-39. [
DOI:10.1080/00048623.2013.773865]
16. Childers S (2003) Computer literacy: necessity or buzzword? University of Nebraska, Lincoln.
17. Durrance, J. C. (1995). Factors that Influence Reference Success: What Makes Questioners Willing to Return? The Reference Librarian, 23(49-50), 243-265. [
DOI:10.1300/J120v23n49_18]
18. Farooq, M. U., Ullah, A., Iqbal, M., & Hussain, A. (2016). Current and required competencies of university librarians in Pakistan. Library Management, 37(8/9), 410-425. [
DOI:10.1108/LM-03-2016-0017]
19. Griffiths, J. M., & King, D. W. (1985). New Directions in Library and Information Science Education. Final Report. Knowledge Industry Publications, Inc., 701 Westchester Ave., White Plains, NY 10604.
20. Hamada, D., & Stavridi, S. (2014). Required skills for children's and youth librarians in the digital age. IFLA journal, 40(2), 102-109. [
DOI:10.1177/0340035214529733]
21. Khan, S. A., & Bhatti, R. (2017). Digital competencies for developing and managing digital libraries: An investigation from university librarians in Pakistan. The Electronic Library. [
DOI:10.1108/EL-06-2016-0133]
22. Khoo, C. (2005, March). Competencies for new era librarians and information professionals. In International conference on Libraries (ICOL 2005) (pp. 14-16).
23. Kwanya, T., Stilwell, C., & Underwood, P. G. (2012). A competency index for research librarians in Kenya. African journal of library, archives and information science, 22(1), 1-18.
24. Lopez, M., & Rubacher, R. (1969). Interpersonal psychology: Librarians and patrons. Catholic Library World, 40(8), 483-7.
25. Michalis, G., Afrodite, M., & Pavlos, I. (2015). Skills in the market: an analysis of skills andqualifications for American librarians. Library Review, 64(1/2), 21-35. [
DOI:10.1108/LR-06-2014-0063]
26. Nonthacumjane, P. (2011). Key skills and competencies of a new generation of LIS professionals. IFLA Journal, 37(4), 280-288. [
DOI:10.1177/0340035211430475]
27. Partridge, H., Lee, J., & Munro, C. (2010). Becoming" Librarian 2.0": The skills, knowledge, and attributes required by library and information science professionals in a Web 2.0 world (and beyond). Library trends, 59(1), 315-335. [
DOI:10.1353/lib.2010.a407820]
28. Peng, Y.P. (2019). A competency model of children's librarians in public libraries. The Library Quarterly, 89(2), 99-115. [
DOI:10.1086/702194]
29. Petersohn, S. (2016). Professional competencies and jurisdictional claims in evaluative bibliometrics: The educational mandate of academic librarians. Education for Information, 32(2), 165-193. [
DOI:10.3233/EFI-150972]
30. Peyvand Robati, A., & Singh, D. (2013). Competencies required by special librarians: An analysis by educational levels. Journal of Librarianship and Information Science, 45(2), 113-139. [
DOI:10.1177/0961000613476728]
31. RUSA Task Force on Professional Competencies. (2003). Professional competencies for reference and user services librarians. Reference & User Services Quarterly, 290-295.
32. Saunders, L. (2015). Professional perspectives on library and information science education. The Library Quarterly, 85(4), 427-453. [
DOI:10.1086/682735]
33. Soderdahl, P. A., & Hirst, D. L. (2009). The Core Competency Program at the University of Iowa Libraries. In Core Technology Competencies for Librarians and Library Staff (Vol. 15, pp. 205-238). Neal-Schuman.
34. Tan, S. M., Gorman, G., & Singh, D. (2012). Information literacy competencies among school librarians in Malaysia. Libri, 62(1), 98-107. [
DOI:10.1515/libri-2012-0007]
35. Walter, V. A. (2014). Who will serve the children? Recruiting and educating future children's librarians. IFLA Journal, 40(1), 24-29. [
DOI:10.1177/0340035214522110]