دوره 28، شماره 4 - ( 10-1401 )                   دوره 28 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chehregani L, karimi R. Studying the skills required by librarians in public libraries in the child and adolescent sector. RISPL 2022; 28 (4)
URL: http://publij.ir/article-1-2376-fa.html
چهرقانی لیلی، کریمی رضا. بررسی مهارت‌های مورد نیاز کتابداران کتابخانه‌های عمومی در بخش کودک و نوجوان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي 1401; 28 (4)

URL: http://publij.ir/article-1-2376-fa.html


1- l.chehre.8@gmail.com
دانشگاه قم، l.chehre.8@gmail.com ، karimirez@gmail.com
چکیده:   (873 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف کشف مهارت‌های کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی منطقه چهار کشور شامل استان‌های قم، مرکزی، همدان و زنجان انجام شد.
این پژوهش کاربردی و با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت.
جامعه آماری شامل 100 نفر از کتابداران شاغل در بخش کودک و نوجوان تحت پوشش اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، همدان، مرکزی و قم و از نمونه تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. ابزار گردآوری پرسشنامه محقّق ساخته که در این پرسشنامه مهارت‌های کتابداران کودک و نوجوان، براساس 9 مؤلفه در سه زمینه شخصی و حرفه‌ای و فنی دسته‌بندی شده‌است. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 959. به دست آمد. در تحلیل داده‌ها از برنامه اکسل 2016 و اس. پی. اس. اس ورژن 20 و روش‌های آماری توصیفی و آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو- ویلک و ویلکاکسون استفاده شد.
نتایج نشان داد کتابداران منطقه چهار کشوری مهارت‌های علاقه و اشتیاق، ارتباطی، روانشناسی کودک، آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، مجموعه‌سازی، فناوری اطلاعات، مدیریت و خدمات‌رسانی به طور متوسط دارا می‌باشند. مهارت‌های علاقه و اشتیاق با میانگین 84/3، مدیریت 89/3 و خدمات‌رسانی 82/3 به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند و شهر زنجان با میانگین 93/3، مرکزی با میانگین 91/3 و همدان با میانگین 61/3 به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب نموده‌اند. مهارت‌های علاقه و اشتیاق، مدیریت، خدمات‌رسانی با رشته‌های تحصیلی و مهارت‌های فناوری اطلاعات با سنوات خدمت و مدیریت با تحصیلات اختلاف معناداری دارند.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb