دوره 27، شماره 4 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 4 صفحات 706-679 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghoraishi S, Abbaspour J, Karimi M H. Studying the Viewpoints of Librarians and Users about the Challenges and Strategies for User Participation in Library Activities and Services: A Case Study of Public Libraries in Bandar Abbas. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (4) :679-706
URL: http://publij.ir/article-1-2374-fa.html
قریشی سمانه، عباسپور جواد، کریمی محمدحسن. مطالعۀ دیدگاه کتابداران و کاربران درمورد چالش‌ها و راهکارهای مشارکت کاربران در فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه‌ها: مورد مطالعه کتابخانه‌های عمومی شهر بندرعباس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (4) :679-706

URL: http://publij.ir/article-1-2374-fa.html


دانشگاه شیراز ، javad.abbaspour@gmail.com
چکیده:   (1570 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناخت دیدگاه کتابداران و کاربران کتابخانه­‌های عمومی شهر بندرعباس درمورد چالش­‌ها و راهکار‌های مشارکت کاربران در فعالیت­‌ها و خدمات کتابخانه عمومی است.
روش: روش این پژوهش کیفی است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش شامل 20 کتابدار شاغل در 5 کتابخانۀ عمومی شهر بندرعباس و کاربران این کتابخانه­‌ها بودند. برای جمع­‌آوری داده‌­ها، از مصاحبۀ نیمه­‌ساختاریافته استفاده شد. پس از مصاحبه با 11 کتابدار و 11 کاربر و با حاصل شدن اشباع نظری، مصاحبه­‌ها خاتمه یافت. برای دقت و اعتبار سؤالات تهیه‌شده برای مصاحبه، از سه استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی کمک گرفته شد. برای پایایی داده‌ها، از روش هدایت دقیق جریان مصاحبه و استفاده از اعضای کمیتۀ پژوهش برای ارزیابی و بررسی داده‌های مصاحبه استفاده شد.
یافته‌ها: با تجزیه‌وتحلیل مصاحبه­‌ها، مضامین پایه برای مفهوم مشارکت کاربران در کتابخانه، چالش‌‌های پیشِ روی کاربران و راهکار‌های آنان برای مشارکت ارائه شد. اکثر کتابداران و کاربران مشارکت­‌کننده در پژوهش به تأثیر مشارکت کاربران در کتابخانه باور دارند و آن را به سود کتابخانه، کتابدار و کاربر می‌­دانند؛ در عین حال، محدودیت‌­ها و موانعی در این مسیر وجود دارد که می‌­توان گفت راهکار نهایی رفع چالش­‌های مرتبط با مشارکت کاربران در کتابخانه، نهادینه شدن کتابداری جامعه‌­مدار است.
اصالت/ارزش: شناخت پدیدۀ مشارکت کاربران در فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه‌های عمومی و فهم چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت کاربران در این فعالیت‌ها از جمله دستاورد‌های مهم این پژوهش است.
متن کامل [PDF 682 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1400/10/7 | پذیرش: 1400/12/2 | انتشار: 1400/12/15

فهرست منابع
1. امیدخدا، مریم؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ و حریری، نجلا (1399). تعیین مناسب‌ترین نوع برنامه‌ریزی به‌منظور طراحی فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 26(1): 139-157.
2. طوسی، محمدعلی(1378). مشارکت در مدیریت و مالکیت. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
3. غفاری، غلامرضا؛ و دهقان، علیرضا (1380). تبیین مشارکت اجتماعی فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی شهر تهران. مجله جامعه‌شناسی ایران، 6(1)، 67-98.
4. Aabo, S., Audunson, R. & Vårheim, A. (2010). How do public libraries function as meeting places? Library & information science, 32. 16-26.
5. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
6. Blackburn, F. (2014). An example of community engagement: Libraries ACT and the ACT Aboriginal and Torres Strait Islander communities. Australian Academic & Research Libraries, 45(2), 121-138.
7. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
8. Goulding, A. (2009). Engaging with community engagement: public libraries and citizen involvement. New Library World, 110(1-2), 37-51.
9. Huvila, I. (2020). Librarians on User Participation in Five European Countries/Perspectives de bibliothécaires sur la participation des utilisateurs dans cinq pays européens. Canadian Journal of Information and Library Science, 43(2), 127-157.
10. Hvenegaard Rasmussen, C. (2016). The participatory public library: the Nordic experience. New Library World, 117(9/10), 546–556.
11. Kassel, A. (1999). How to write a marketing plan, Marketing Library Services, 13(5), 4-6.
12. Kranich, N. (2012). Libraries and Civic Engagement. Library and Book Trade Almanac, 75-96.
13. Lankes,R.D. and Silverstein,J.(2006).participatory network: the library as conversation, American library association,Chicago,IL.
14. Putnam, R. D., Feldstein, L. M., & Cohen, D. (2003). Better together: Restoring the American community. New York: Simon and Schuster.
15. Reid, H., & Howard, V. (2016). Connecting with community: The importance of community engagement in rural public library systems. Public Library Quarterly, 35(3), 188-202.
16. Richards, A., & Sen, B. (2013). An investigation into the viability of LibraryThing for promotional and user engagement purposes in libraries. Library Hi Tech, 31(3), 493-519.
17. Rogers, B. M., & Robinson, E. (2004). The benefits of community engagement: a review of the evidence. London: Active Citizenship Centre.
18. Scott, R. (2011). The role of public libraries in community building. Public Library Quarterly, 30(3), 191–227.
19. Simon, N (2010). The participatory Museum, Museum2.0, Santa Cruz.
20. Sung, H., and M. Hepworth., (2013). Modelling community engagement in public libraries. Malaysian Journal of Library and Information Science, 18(1), 1-13.
21. Sung, H., Hepworth, M. & Ragsdell, G. (2013). Investigating essential elements of community 45 engagement in public libraries: An exploratory study. Journal of Librarianship Information Science (3), 206–18.
22. Tammaro, A. M. (2016). Participatory Approaches and Innovation in Galleries, Libraries, Archives, and Museums. International Information & Library Review, 48(1), 37–44.
23. Wandersman, A., & Florin, P. (2000). Citizen participation and community organizations. In J. Rappaport & E. Seidman (Eds.), Handbook of community psychology (pp. 247–272). Kluwer Academic Publishers.
24. Wedgeworth, R. (2000). Donor relations as public relations: Toward a philosophy of fundraising. Library Trends, 48(3), 530-539.
25. Willingham, T. L. (2008). Libraries as civic agents. Public Library Quarterly, 27(2), 97-110.
26. Zou, H., Chen, H. M., & Dey, S. (2015). Exploring user engagement strategies and their impacts with social media mining: the case of public libraries. Journal of Management Analytics, 2(4), 295-313.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb