دوره 27، شماره 4 - ( 12-1400 )                   دوره 27 شماره 4 صفحات 770-739 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadabadi A A, Panahi S, RahimiRad Z. An Action Research on the Book and Child Innovative Event in Order to Improve the Perusal and Reading of Children in Iran. Research on Information Science & Public Libraries. 2022; 27 (4) :739-770
URL: http://publij.ir/article-1-2373-fa.html
سعدآبادی علی‌اصغر، پناهی سارا، رحیمی‌راد زهره. اقدام‌پژوهی رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک: به‌منظور بهبود وضعیت مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان در ایران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1400; 27 (4) :770-739

URL: http://publij.ir/article-1-2373-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی ، a_sadabadi@sbu.ac.ir
چکیده:   (405 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که علاوه بر شناسایی چالش‌های اقدامات پیشین، با پرورش ایده­‌های نوآورانه از طریق برگزاری رویداد‌های نوآوری به رفع این چالش‌ها کمک کند.
روش: نخست، از طریق مرور نظام‌مند ادبیات و سپس از طریق مصاحبه با افراد صاحب‌نظر و به‌کارگیری روش تحلیل مضمون، چالش‌‌های اقدامات سنتی در حوزۀ کتاب کودک شناسایی شد. در ادامه، با استفاده از راهبرد اقدام‌پژوهی، تلاشی متمرکز به‌منظور ایده‌پردازی در حوزۀ کتاب و کودک با هدف ایجاد آشتی میان کودکان و کتاب‌خوانی و افزایش رغبت به مطالعه در کودکان و رشد و پرورش ایده‌‌های خلاقانه در این حوزه در قالب یک رویداد استارتاپی صورت گرفت.
یافته‌ها: ابتدا چالش‌‌های موجود در حوزۀ کتاب و کودک در 4 حوزۀ زیرساختی، فرهنگی، محتوایی، و اقتصادی شناسایی شد و سپس رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک به‌عنوان رویداد استارتاپی در قالب اقدام­پژوهی که شامل چهار فاز برنامه‌ریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب است بررسی شد.
اصالت/ارزش: چالش‌های متعدد شناسایی‌شده در حوزۀ ترویج کتاب کودک لزوم ابتکارات نوآورانه را به‌وضوح آشکار کرد. ازاین‌رو، رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک در فرایندی پویا ضمن شناسایی و ارزیابی اولیۀ طرح‌‌های نوین کاربردی، آن‌ها را به چالش کشیده است و ضمن توانمندسازی آن‌ها از بُعد فنی، بازار و کسب‌وکار، زمینۀ لازم برای تجاری‌سازی طرح را فراهم آورد. در این رویداد، سعی شد با ایجاد ارتباط مستقیم بین ناشر و نویسنده، ‌دست واسطه‌ها کوتاه و در نتیجه جلوی پرهزینه بودن نشر گرفته شود، به این صورت که ناشران بعد از مشاهدۀ ایدۀ اولیه روی آن سرمایه‌گذاری کردند.
متن کامل [PDF 1339 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1400/12/10 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb