دوره 27، شماره 4 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 4 صفحات 770-739 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadabadi A A, Panahi S, RahimiRad Z. An Action Research on the Book and Child Innovative Event in Order to Improve the Perusal and Reading of Children in Iran. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (4) :739-770
URL: http://publij.ir/article-1-2373-fa.html
سعدآبادی علی‌اصغر، پناهی سارا، رحیمی‌راد زهره. اقدام‌پژوهی رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک: به‌منظور بهبود وضعیت مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان در ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (4) :739-770

URL: http://publij.ir/article-1-2373-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی ، a_sadabadi@sbu.ac.ir
چکیده:   (2214 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که علاوه بر شناسایی چالش‌های اقدامات پیشین، با پرورش ایده­‌های نوآورانه از طریق برگزاری رویداد‌های نوآوری به رفع این چالش‌ها کمک کند.
روش: نخست، از طریق مرور نظام‌مند ادبیات و سپس از طریق مصاحبه با افراد صاحب‌نظر و به‌کارگیری روش تحلیل مضمون، چالش‌‌های اقدامات سنتی در حوزۀ کتاب کودک شناسایی شد. در ادامه، با استفاده از راهبرد اقدام‌پژوهی، تلاشی متمرکز به‌منظور ایده‌پردازی در حوزۀ کتاب و کودک با هدف ایجاد آشتی میان کودکان و کتاب‌خوانی و افزایش رغبت به مطالعه در کودکان و رشد و پرورش ایده‌‌های خلاقانه در این حوزه در قالب یک رویداد استارتاپی صورت گرفت.
یافته‌ها: ابتدا چالش‌‌های موجود در حوزۀ کتاب و کودک در 4 حوزۀ زیرساختی، فرهنگی، محتوایی، و اقتصادی شناسایی شد و سپس رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک به‌عنوان رویداد استارتاپی در قالب اقدام­پژوهی که شامل چهار فاز برنامه‌ریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب است بررسی شد.
اصالت/ارزش: چالش‌های متعدد شناسایی‌شده در حوزۀ ترویج کتاب کودک لزوم ابتکارات نوآورانه را به‌وضوح آشکار کرد. ازاین‌رو، رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک در فرایندی پویا ضمن شناسایی و ارزیابی اولیۀ طرح‌‌های نوین کاربردی، آن‌ها را به چالش کشیده است و ضمن توانمندسازی آن‌ها از بُعد فنی، بازار و کسب‌وکار، زمینۀ لازم برای تجاری‌سازی طرح را فراهم آورد. در این رویداد، سعی شد با ایجاد ارتباط مستقیم بین ناشر و نویسنده، ‌دست واسطه‌ها کوتاه و در نتیجه جلوی پرهزینه بودن نشر گرفته شود، به این صورت که ناشران بعد از مشاهدۀ ایدۀ اولیه روی آن سرمایه‌گذاری کردند.
متن کامل [PDF 1339 kb]   (1367 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. امیری‌میجانی، آذر (1395). اثرات سوء فضای مجازی بر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کودکان ونوجوانان ]ارائه مقاله[. اولین همایش ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و امنیت اجتماعی، دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان لرستان، خرم‌آباد، ایران. بازیابی شده از https://civilica.com/doc/667642.
2. برازش، محمودرضا؛ و قلعه‌نویی، آزاده (1392). نگاهی به تولید و فروش کتب کودک و نوجوان در مشهد. کتاب مهر، 8: 166-177.
3. پاشایی، روشنک (1388). فراداستان، زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 1(2)، 17-1.
4. پاک‌نهاد، سمیه؛ وصفی، محمدرضا؛ و فهیم‌نیا، فاطمه (1395). مشکلات توزیع کتاب‌های چاپی کودک و نوجوان در ایران از دیدگاه ناشران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 22(2): 308-291.
5. پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1399). امانت ۲۳ میلیون نسخه کتاب کودک در سال ۹۸/ آذریزدی همچنان پرمخاطب، بازیابی شده در ۲۰ دی ۱۴۰۰. www.iranpl.ir/news/23241/
6. پرنیا، آیدین؛ و کاظمی‌پور، فرشته .(1398). رویدادهای کارآفرینی را بیشتر بشناسید. بازیابی شده در ۱۹ دی ۱۴۰۰. https://vrgl.ir/7U2YC
7. قزل‌ایاغ، ثریا (۱۳۹۳). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
8. دهقان دهنوی، زهرا؛ و جلالی‌پندری، یدالله (۱۳۹۲). بررسی عنصر زبان و ویژگی‌‌های آن در اشعار کودک و نوجوان "مهدی آذریزدی". مطالعات ادبیات کودک، 4(1)، ۹۰-۶۹.
9. رضائی‌قمی، بتول؛ و حمیدی، محسن (1395). ارائه الگوی مناسب کتابخانه‌‌های کودکان از منظر کتابداران متخصص. دانش‌شناسی، 9(32)، 54-37.‎
10. رئیسی، مهوش؛ و حسامزاده، لیلا (1394). بررسی سیر تاریخی ادبیات کودکان و نوجوانان ایران. اولین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار، انار، ایران. بازیابی شده در https://civilica.com/doc/512408/
11. سپهر، فرشته؛ و میکائیل‌زاده، فرشته (1393). مشکلات نشر نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان: دیدگاه صنعت نشر. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(1)، 123-110.
12. سعدآبادی، علی اصغر؛ آزموده، فهیمه؛ و فرتاش، کیارش (1400، زودآیند). اقدام پژوهی رویداد استارتاپی (شتاب) خاتون: بررسی نقش‌های دوگانه خانوادگی و اجتماعی زنان. سیاست‌نامه علم و فناوری. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24767220.1400.11.2.6.6.
13. صفاری، سمیرا؛ اسدی، شهریار؛ و شریفی مهرجردی، علی‌اکبر (1398). تحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان بر اساس معیار‌های ناشران در ایران. نامه هنر‌های تجسمی و کاربردی، 12(24)، 48-37.‎
14. ظهیری‌ناو، بیژن؛ و رجبی، سوران (1391). بررسی رابطه‌ کتاب‌خوانی و رشد اجتماعی در دانش‌آموزان. مطالعات ادبیات کودک، 2(1)، 165-145.‎
15. قاضی‌زاده، حمید؛ و ایلانلو، روشنک (1397). بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 4(2)، 91-98.‎
16. کمالی، مجید؛ کریمی، پریسان؛ صدیق، مسعود؛ و موسوی، زهراسادات (1399). رهبری کارآفرینانه در استارتاپ ها]ارائه مقاله[. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی، شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام، تفلیس، گرجستان. بازیابی شده ازhttps://civilica.com/doc/1192805 .
17. ندافی، راضیه؛ و احمدوند، مصطفی (1396). شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعۀ کسب و کارهای نوپا (استارت آپ‌ها) با استفاده از روش‌‌شناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(3 )، 517-534.
18. هنریست (۱۳۹۹). بررسی وضعیت کتاب‌خوانی در ایران. بازیابی شده در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰. https://www.honarist.com/2020/05/22/per-capita-reading
19. Baker, L., & Scher, D. (2002). Beginning readers'motivation for reading in relation to parental beliefs and home reading experiences. Reading psychology, 23(4), 239-269.
20. Cervantes, R., & Nardi, B. (2012, March). Building a Mexican startup culture over the weekends. In Proceedings of the 4th international conference on Intercultural Collaboration (pp. 11-20).
21. Dyer, J. R., Shatz, M., & Wellman, H. M. (2000). Young children's storybooks as a source of mental state information. Cognitive Development, 15(1), 17-37.
22. Ghezel Ayagh, S. (2014). Children's literature and reading promotion. Tehran: Samat.
23. Laing, A., & Royle, J. (2006). Marketing and the bookselling brand: Current strategy and the managers' perspective. International Journal of Retail & Distribution Management, 34(3), 198-211.
24. Ringstad, V., & Løyland, K. (2006). The demand for books estimated by means of consumer survey data. Journal of Cultural Economics, 30(2), 141-155.
25. Roset, I. (1984). The psychology of phantasy: an experimental and theoretical investigation into the intrinsic laws of productive mentality. Progress Publishers.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb