دوره 27، شماره 4 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 4 صفحات 738-707 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M H, koohi rostami M, hosseinzade F. Identifying and Prioritizing the Factors Affecting Creativity and Innovation in Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (4) :707-738
URL: http://publij.ir/article-1-2367-fa.html
عظیمی محمدحسن، کوهی رستمی منصور، حسین‌زاده فاطمه. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر خلاقیت و نوآوری در کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (4) :707-738

URL: http://publij.ir/article-1-2367-fa.html


استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، azimih@scu.ac.ir
چکیده:   (1921 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری و خلاقیت در کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه متخصصان حوزۀ نوآوری و خلاقیت و کتابخانه‌های عمومی و نیز اولویت‌بندی آن‌ها از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان است.
روش: پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف یک پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل متون حوزۀ خلاقیت و نوآوری و همچنین 22 نفر از خبرگان دانشگاه بودند که به‌روشِ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعۀ پژوهش در بخش کمّی شامل همۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و ابزار گردآوری داده‌­ها پرسش‌نامه است.
یافته‌ها: در بخش کیفی 50 مؤلفۀ تأثیرگذار بر خلاقیت و نوآوری در کتابخانه‌های عمومی شناسایی شد. این عوامل در بخش کمّی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در 8 عامل کلی دسته‌بندی شد که به ترتیب اولویت عبارت‌اند از: فرهنگ سازمانی، عوامل فردی و ویژگی‌های شخصیتی، ساختار سازمانی، استراتژی سازمانی، مدیریت و رهبری سازمانی، جو سازمانی، انگیزش و پاداش سازمانی و منابع سازمانی.
اصالت/ارزش: شناسایی عوامل و مؤلفه‌های خلاقیت و نوآوری برای کتابخانه‌های عمومی در ایران انجام نشده بود. عوامل مؤثر در خلاقیت و نوآوریِ شناسایی‌شده در این پژوهش می‌تواند در فرایند برنامه‌ریزی و مدیریت کتابخانه‌های عمومی و ارتقای سطح کیفیت خدمات سازمان استفاده شود. به‌علاوه، این عوامل شناسایی‌شده قابلیت استفاده برای کشف و اولویت‌بندی برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی کل کشور را دارد.
متن کامل [PDF 708 kb]   (1736 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1400/8/22 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. الوانی، سید مهدی (1388). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
2. ترکاشوند، فتانه؛ عاقلی، میثم؛ و تربت‌جو، سیدرضا (1397). نقش خلاقیت ، نوآوری وکارآفرینی بر اثربخشی و بازدهی کارکنان کتابخانه ملی، سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد، https://civilica.com/doc/829863
3. تودار، رسول؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ و حریری، نجلا (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک دلفی. نشریه‌ی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (9)4، 88-55.
4. رحیمی، فروغ؛ و استواری، سارا (1389). شکوفایی کتابخانه‌های عمومی در پرتو خلاقیت: با معرفی الگوهایی موفق از دیگر کشورها و بومی‌سازی آن‌ها. مجموعه مقالات نشست تخصصی دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی. تهران: نهاد کتابخانه‌های عمومی.
5. رضوانی، حمیدرضا؛ و گرایلی‌نژاد، رزا (1390). ارائه الگویی برای گونه‌شناسی انواع نوآوری سازمانی. ‎مجله‌ رشد فناوری. 7(3)، 21-26.
6. مزینانی، علی (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: سمت.
7. Bergart, R., & D'Elia, M. J. (2010). Innovation: the language of learning libraries. Reference services review., 38(4), 606-620.
8. Brennan, J., Broek, S., Durazzi, N., Kamphuis, B., Ranga, M., & Ryan, S. (2014). Study on innovation in higher education: final report. European Commission Directorate for Education and Training Study on Innovation in Higher Education, Publications Office of the European :union:, Luxembourg. ISBN 9789279350818.
9. Castiglione, J. (2008). Facilitating employee creativity in the library environment: An important managerial concern for library administrators. Library management. 29(3), 159-172.
10. Coveney, B,C, H (2008). Assessing the organizational climate for creativity in a UK public library service: a cace study. Library and information research, 32(102), 38-56.
11. Deiss, K. J. (2004). Innovation and strategy: risk and choice in shaping user-centered libraries. Library Trends. 52(1), 17-32.
12. Diliello, T. C., Houghton, J. D., & Dawley, D. (2011). Narrowing the creativity gap: The moderating effects of perceived support for creativity. The Journal of psychology, 145(3), 151-172.
13. Diliello, T. C., Houghton, J. D., & Dawley, D. (2011). Narrowing the creativity gap: The moderating effects of perceived support for creativity. The Journal of psychology, 145(3), 151-172.
14. Evener, J. (2015). Innovation in the library: how to engage employees, cultivate creativity, and creat buy- in for new ideas. College & undergraduate libraries, 22(3-4), 296-311.
15. Gichohi, P.M. (2014). The role of employee engagement in revitalizing creativity and innovation at the workplace: A survery of selected libraries in meru county- Kenya.
16. Jantz, R. C. (2012). Innovation in academic libraries: An analysis of university librarians' perspectives. Library & Information Science Research, 34(1), 3-12.
17. Koloniari, M., Vraimaki, E., & Fassoulis, K. (2018). Fostering innovation in academic libraries through knowledge creation. The journal of academic librarianship, 44(6), 793-804.
18. Maia, C. M. (2020). Inovação das práticas de competência informacional com o uso de metodologias ativas de ensino-aprendizagem em bibliotecas universitárias.
19. Maimone, F., & Sinclair, M. (2010). Chapter 12 Affective climate, organizational creativity, and knowledge creation: case study of an automotive company. In Emotions and Organizational Dynamism (pp. 309-332). Emerald Group Publishing Limited.
20. Rasulzada, F., & Dackert, I. (2009). Organizational creativity and innovation in relation to psychological well-being and organizational factors. Creativity Research Journal, 21(2-3), 191-198.
21. Ku Saud, K. A. (2017). The influence of organizational creative climate on problem solving behaviour among library employees. Malaysian Journal of Social ciences and Humanities (MJSSH), 4(3), 22-32.
22. Seidel, S. (2011). Toward a theory of managing creativity-intensive processes: a creative industries study. Information systems and e-business management, 9(4), 407-446.
23. Sidorko, P. E. (2007). Fostering innovation in library management and leadership: the university of Hong Kong libraries leadership insti-tute. Library Management, 28(1-2), 5-16.
24. Stojanova, B. (2010). Development of creativity as a basic task of the modern educational system. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3395-3400.
25. VanTassel-Baska, J., & MacFarlane, B. (2009). Enhancing creativity in curriculum. In International handbook on giftedness (pp. 1061-1083). Springer, Dordrecht.
26. Walton, G. (2008). Theory, research, and practice in library management 4: creativity. Library management, 29(1/2), 125-131.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb