دوره 27، شماره 3 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 3 صفحات 545-571 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari N, Rahmaniyan S, Ghayouri Z. The Role of Transformational Leadership, Individual Motivation and Knowledge Sharing in the Innovative Work Behavior of Public Library Staff of Fars Province. Research on Information Science & Public Libraries. 2021; 27 (3) :571-545
URL: http://publij.ir/article-1-2345-fa.html
جعفری نصرت، بیرانوند علی، رحمانیان ساره، غیوری زینب. نقش رهبری تحول‌آفرین، انگیزۀ فردی و تسهیم دانش در رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان فارس. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1400; 27 (3) :545-571

URL: http://publij.ir/article-1-2345-fa.html


گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور. ایران ، Sareh_rahmaniyan@yahoo.com
چکیده:   (758 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری تحول‌آفرین با میانجیگری انگیزۀ فردی و تسهیم دانش بر رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانه‌های عمومی‌استان فارس است.
روش: پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف پژوهشی کاربردی است که به‌روشِ توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارکنان کتابخانه‌­های عمومی استان فارس است که در زمان انجام تحقیق 350 نفر بوده‌­اند. جامعۀ نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 184 نفر تعیین شده است. به‌منظور گردآوری داده­‌ها، از پرسش‌نامه­‌های افسر، مسعود و عمرانی (2019) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزئی و مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم­‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شد.
یافته­‌ها: یافته‌ها نشان داد رهبری تحول‌آفرین به‌صورت مستقیم بر رفتار کار نوآورانه تأثیری مثبت و معنادار (450/3t=) و به‌صورت مستقیم بر انگیزۀ فردی تأثیری مثبت و معنادار دارد (201/7t=). همچنین، انگیزۀ فردی به‌صورت مستقیم بر رفتار کار نوآورانه تأثیری مثبت و معنادار دارد (847/3t=). به‌علاوه، رهبری تحول ­آفرین به‌واسطۀ انگیزۀ فردی تأثیری غیرمستقیم و معنادار بر رفتار کار نوآورانه دارد (775/3t=). همچنین، رهبری تحول‌آفرین با توجه به نقش تعدیل‌گر تسهیم دانش، تأثیری مثبت و معنادار بر رفتار کار نوآورانه دارد (703/7t=). تسهیم دانش رفتار نیز کار نوآورانه را تقویت می­‌کند.
اصالت/ارزش: رهبری تحول ­آفرین با تأثیر بر انگیزۀ فردی موجب بهبود رفتار کار نوآورانه در کارکنان کتابخانه­‌های عمومی می‌­شود. همچنین، تسهیم دانش موجب تقویت تأثیرگذاری رهبری تحول ­آفرین بر رفتار کار نوآورانه می­‌شود. پژوهش حاضر از این نظر دارای نوآوری است که برای اولین بار نقش رهبری تحول ­آفرین در رفتار کار نوآورانه در محیط کتابخانه‌­های عمومی استان فارس برای اولین بار بررسی کرده است.
متن کامل [PDF 1296 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/8/25 | انتشار: 1400/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb