دوره 27، شماره 2 - ( 6-1400 )                   دوره 27 شماره 2 صفحات 271-289 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaziri E, Feizabadi M. Identifying and Prioritizing the Disabled Needs to Design and Plan Suitable Services in Public Libraries. Research on Information Science & Public Libraries. 2021; 27 (2) :271-289
URL: http://publij.ir/article-1-2329-fa.html
وزیری اسماعیل، فیض آبادی منصوره. شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای معلولان به‌منظور ارائۀ خدمات و طراحی برنامه‌ها در کتابخانه‌های عمومی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1400; 27 (2) :271-289

URL: http://publij.ir/article-1-2329-fa.html


دانشگاه زابل ، evaziri@uoz.ac.ir
چکیده:   (5306 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مهم‌ترین نیازهای معلولان (جسمی-حرکتی، نابینایان و کم‌­بینایان، ناشنوایان و کم­‌شنوایان) کشور بهمنظور ارائه و طراحی خدمات و برنامه­‌های کتابخانه‌­های عمومی ایران است.
روش: پژوهش حاضر از نظرِ هدف، کاربردی و از نظرِ ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از نظرِ روش اجرا، پیمایشی بود که بهصورت مقطعی انجام شده است. نمونۀ آماری متشکل از 82 نفر از سه گروه معلولان جسمی-حرکتی، نابینایان وکم­‌بینایان و ناشنوایان و کم‌شنوایان 15 سال به بالا بود که بهروشِ نمونه‌­گیری خوشه­‌ای چندمرحله­‌ای از 10 استان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامۀ محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل داده­‌ها و ارائۀ آمار توصیفی و تحلیلی از نرم‌­افزار SPSS ویرایش 23 استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد وجود کتابداران متخصص با برخورد مناسب، داشتن آسانسور یا بالابر و حمایت مسئولان از نیازهای معلولان، برای معلولان جسمی-حرکتی مهمترین نیاز بوده است. در گروه نابینایان و کم‌­بینایان، وجود آسانسور مجهز به دکمه­‌های بریل در صورت چندطبقه بودن کتابخانه، تخصیص بودجۀ مناسب برای تأمین منابع موردنیاز و فراهم کردن دسترسی به فهرست کامل کتابهای گویای موجود در کتابخانه‌­های عمومی کشور از طریق اینترنت جزء نیازهای دارای اهمیت این گروه بوده است. در گروه ناشنوایان و کم‌­شنوایان نیز برگزاری برنامه‌های گروهی و اردوهای تفریحی، وجود مترجمان آشنا به زبان اشاره در کتابخانه و برگزاری کلاسهای آشنایی با زبان اشاره از جملۀ مهمترین نیازها بوده است.
اصالت/ارزش: تاکنون پژوهشی در داخل کشور در این حجم از نظرِ گستردگی جامعۀ موردبررسی و در نظر گرفتن نیازهای سه گروه از معلولان (معلولان جسمی-حرکتی، نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان و کم‌­شنوایان) انجام نگرفته است. کتابخانه­‌های عمومی می‌­توانند با در نظر گرفتن نیازهای گروه­‌های مختلف معلولان، با ارائۀ خدمات مناسب به معلولان، در زمینۀ توانمندسازی آنان و فراهم کردن دسترسی برابر به اطلاعات و در نتیجه کمک به فراهم کردن شرایط زندگی بهتر برای آنان مساعدت کنند.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: 1400/3/20 | پذیرش: 1400/5/19 | انتشار: 1400/6/16 | انتشار الکترونیک: 1400/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb