دوره 27، شماره 2 - ( 6-1400 )                   دوره 27 شماره 2 صفحات 358-327 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Biranvand A, Golshani M, Akbarnejad R, Rafiee Z. The Role of Organizational Trust in the Transfer of Tacit Knowledge (Case Study: Public Libraries of Fars Province). Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (2) :327-358
URL: http://publij.ir/article-1-2327-fa.html
بیرانوند علی، گلشنی مریم، اکبرنژاد رضا، رفیعی زهرا. نقش اعتماد سازمانی در انتقال دانش ضمنی (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان فارس). تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (2) :327-358

URL: http://publij.ir/article-1-2327-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه پیام نور. ایران ، biranvand@gmail.com
چکیده:   (7515 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در کتابخانه‌­های عمومی استان فارس انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظرِ روش گردآوری اطلاعات توصیفی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال 1399 (350 نفر) است که از این میان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 184 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شد­اند. برای گردآوری داده­‌ها، از پرسش‌نامۀ برگرفته از پژوهش فولر (2018) استفاده شده است. همچنین، برای بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در میان کارکنان کتابخانه­‌های عمومی، از تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نرمافزارهای مورداستفاده برای تحلیل داده­‌ها اس­‌پی‌­اس‌­اس و پی‌­ال‌­اس هستند.
یافته­‌ها: نتایج بهدستآمده نشان می­‌دهد که اعتماد سازمانی بر تمایل به تسهیم و کاربرد دانش ضمنی تأثیری مثبت و معنادار دارد. در این میان، اعتماد هویت­‌محور نسبت به اعتماد حساب‌گرانه و دانش­‌محور تأثیر قوی­‌تری بر تمایل به تسهیم دانش دارد. اعتماد حساب‌گرانه، اعتماد دانش‌محور، و اعتماد هویتمحور تأثیری مثبت و معنادار بر تمایل کارکنان به کاربرد دانش ضمنی دارند.
اصالت/ارزش: انتقال دانش ضمنی فرایندی تعاملی است که اساساً بر مبنای اعتماد بین طرفین شکل می‌گیرد. ازاینرو، ضروری است نقش اعتماد سازمانی در انتقال دانش ضمنی به شکلی جامع و دقیق مورد کنکاش قرار گیرد. بر همین اساس، نتایج پژوهش حاضر نشان می­‌دهد که اعتماد سازمانی تأثیری مثبت و معنادار بر انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانه‌­های عمومی دارد.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1400/3/12 | پذیرش: 1400/5/14 | انتشار: 1400/6/27

فهرست منابع
1. بیرانوند، علی؛ شعبانی، احمد؛ و استانی محمدی، مرتضی. (۱۳۹۶). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش کتابداران و ارائۀ مدل پیش‌بینی رفتار آن‌ها (مطالعۀ موردی: کتابخانه‌های عمومی استان فارس). مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(1)، 39-60.
2. ‌‫بیرانوند، علی؛ و صیف، محمدحسن. (۱۳۹۸). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر قصد تسهیم دانش. رهیافت، 28(72)، 47-60.‬‬‬‬‬‬
3. ‌‫کبیری، افشار؛ قلعه‌ای، علیرضا؛ طالبی، معصومه؛ و شیخلو، مریم. (۱۳۹۸). رابطۀ میان ابعاد اخلاقی معنویت در محیط کار با سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری، 14(2)، 83-90.‬‬‬‬‬‬
4. ‫مظفری، لیلا؛ و جوکار، طاهره (1399). اشتراک‌گذاری دانش پنهان در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی: مطالعۀ موردی استان فارس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۶(۱)، ۱۷-۴۳.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
5. منصوری، حسین؛ و دانیالی ده‌حوض، محمود (1398). مطالعۀ اثر تعدیل‌کنندگی بهره‌وری نیروی انسانی در رابطۀ بین اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۵(۳)، ۴۸۳-۵۱۰.
6. نیلی‌پور طباطبایی، اکبر؛ تقسیمی، جمشید؛ و فاطمی، طیبه. (۱۳۹۷). ارائۀ مدل مدیریت دانش با رویکرد قابلیت یادگیری سازمانی (مطالعۀ موردی: شهرداری اصفهان). دانش شناسی، 11(40)، 15–27.‬‬‬‬‬
7. Adler, Paul S. (2001). Market, Hierarchy, and Trust: The Knowledge Economy and the Future of Capitalism. Organization Science, 12(2), 215-234. https://doi.org/10.1287/orsc.12.2.215.10117
8. Al Qeisi, Kholoud I; & Al Zagheer, Hanadi M. (2015). Determinants of knowledge sharing behaviour among personnel in banking industry. International Journal of Business and Management, 10(4), 49.
9. Carlucci, D., & Schiuma, G. (2012). Assessing and managing organizational climate in healthcare organizations: An intellectual capital based perspective. International Journal of Information Systems in the Service Sector (IJISSS), 4(4), 49–61.
10. Curado, C., & Vieira, S. (2019). Trust, knowledge sharing and organizational commitment in SMEs. Personnel Review. https://doi.org/10.1108/PR-03-2018-0094
11. Fuller, L. P. (2018). Trust: A Pathway to Overcome Tacit Knowledge Transfer Barriers. (Doctoral dissertation, Trident University International)
12. Ishrat, R, & Rahman, W. (2019). Factors of knowledge sharing: a literature review. Sarhad Journal of Management Sciences, 5(2), 219-254.
13. Islam, M. A., Ikeda, M., & Islam, M. M. (2013). Knowledge sharing behaviour influences: A study of Information Science and Library Management faculties in Bangladesh. IFLA Journal, 39(3), 221-234. https://doi.org/10.1177/0340035213497674
14. Jiang, H., & Luo, Y. (2018). Crafting employee trust: from authenticity, transparency to engagement. Journal of Communication Management. https://doi.org/10.1108/JCOM-07-2016-0055
15. Kakhki, M. K., Hadadian, A., Joyame, E. N., & Asl, N. M. (2020). Understanding librarians’ knowledge sharing behavior: The role of organizational climate, motivational drives and leadership empowerment. Library & Information Science Research, 42(1), 100998. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2019.100998
16. Kaffashan Kakhki, M., Rajabi, M., Naji, A., AsemanDoreh, Y., & Harati, H. (2020). The Effect of Job and Motivation on the Knowledge Sharing of Librarians in Public Libraries. Public Library Quarterly, 39(1), 17-36. https://doi.org/10.1080/01616846.2019.1585218
17. Kim, E., & Park, S. (2020). Employees’ perceptions of organizational learning: the role of knowledge and trust. Kybernetes. https://doi.org/10.1108/K-03-2020-0169
18. Kremer, H., Villamor, I., & Aguinis, H. (2019). Innovation leadership: Best-practice recommendations for promoting employee creativity, voice, and knowledge sharing. Business Horizons, 62(1), 65-74. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.010
19. Kumaresan, S. C., & Swrooprani, B. S. (2013). Knowledge sharing and factors influencing sharing in libraries—a pilot study on the knowledge sharing attributes of the education city library community in qatar. Journal of Information & Knowledge Management, 12(01), 1350007. https://doi.org/10.1142/S021964921350007X
20. Le, P. B., & Lei, H. (2018). The mediating role of trust in stimulating the relationship between transformational leadership and knowledge sharing processes. Journal of Knowledge Management. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2016-0463
21. Lin, H. F. (2006). Impact of organizational support on organizational intention to facilitate knowledge sharing. Knowledge Management Research & Practice, 4(1), 26-35.
22. https://doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500083
23. Lucas, L. M. (2005). The impact of trust and reputation on the transfer of best practices. Journal of Knowledge Management. https://doi.org/10.1108/13673270510610350
24. Omeihe, K. O., Amoako, I. O., Gustafsson, V., Khan, M. S., & Omeihe, I. (2020). Getting Personal: the issues of trust and distrust in small and medium-sized enterprises in Nigeria. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 0(0), 1-20.
25. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1836550
26. Oulabi, Y., & Bizer, C. (2017). Estimating missing temporal meta-information using Knowledge-Based-Trust. In CEUR Workshop Proceedings (Vol. 1959, pp. Paper-4). RWTH.
27. Phong, L. B., Hui, L., & Son, T. T. (2018). How leadership and trust in leaders foster employees' behavior toward knowledge sharing. Social Behavior and Personality: an international journal, 46(5), 705-720. https://doi.org/10.2224/sbp.6711
28. Top, S. (2012). Assessing the knowledge sharing in terms of risk level in-house service sector assisted with logistic regression model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 802-811. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1058
29. Wei, J., Zheng, W., & Zhang, M. (2011). Social capital and knowledge transfer: A multi-level analysis. Human Relations, 64(11), 1401-1423. https://doi.org/10.1177/0018726711417025
30. Yadav, R. S., Dash, S. S., Chakraborty, S., & Kumar, M. (2018). Perceived CSR and corporate reputation: the mediating role of employee trust. Vikalpa, 43(3), 139-151. https://doi.org/10.1177/0256090918794823
31. Yuan, X., Olfman, L., & Yi, J. (2020). How do institution-based trust and interpersonal trust affect interdepartmental knowledge sharing?. In Information Diffusion Management and Knowledge Sharing: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 424-451). IGI Global.
32. Zhao, N., Shi, Y., Xin, Z., & Zhang, J. (2019). The impact of traditionality/modernity on identification‐and calculus‐based trust. International Journal of Psychology, 54(2), 237-246.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb