دوره ۲۷، شماره ۳ - ( ۱۰-۱۴۰۰ )                   دوره ۲۷ شماره ۳ صفحات ۴۹۳-۵۲۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdorahmany R, Shokri M. A Measurement of the Status of Frontiersmen’ Media Literacy: A Case Study of Cross-border Iranian Citizens of West Azerbaijan Province. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (3) :520-493
URL: http://publij.ir/article-1-2319-fa.html
عبدالرحمانی رضا، شکری مسعود. سنجش وضعیت سواد رسانه‌ای مرزنشینان (مورد مطالعه؛ شهروندان مرزنشین استان آذربایجان غربی). تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. ۱۴۰۰; ۲۷ (۳) :۵۲۰-۴۹۳

URL: http://publij.ir/article-۱-۲۳۱۹-fa.html


دانشگاه علوم انتظامی امین، ناجا ، msm66898@gmail.com
چکیده:   (۲۵۲۷ مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش وضعیت سواد رسانه‌ای شهروندان مرزنشین استان آذربایجان غربی انجام شد.
روش: نوع پژوهش صورت‌گرفته از نظرِ هدف کاربردی و از نظرِ روش توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ مرزنشیان استان آذربایجان غربی است که از این میان، 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و سپس تصادفی ساده به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته‌ای بود که بر اساس مؤلفه‌‌های سواد رسانه‌ای سازمان جهانی یونسکو و متون علمی معتبر بومی‌سازی شد. داده‌ها با استفاده از نسخۀ 26 نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس پردازش شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد وضعیت کلی سواد رسانه‌ای شهروندان مرزنشین استان آذربایجان غربی در سطح ضعیف است. سطح سواد رسانه‌ای مردان بیشتر از زنان است، اما سواد رسانه‌ای افراد متأهل و مجرد یکسان است؛ سطح سواد رسانه‌ای افراد ساکن در شهر بیشتر از روستاییان است. همچنین، با افزایش سطح تحصیلات و میزان درآمد ماهانۀ شهروندان، سطح سواد رسانه‌ای آنان نیز افزایش می‌یابد.
اصالت/ارزش: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان نهادهایی آموزشی و اجتماعی می‌توانند با ارائه خدمات کتابخانه‌ای مرتبط و آموزش‌های لازم در راستای افزایش سطح سواد رسانه‌ای شهروندان مرزنشین استان آذربایجان غربی قدم بردارند.
متن کامل [PDF 1042 kb]   (۱۳۱۵ دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/4/2 | انتشار: 1400/10/10

فهرست منابع
۱. امیرمظاهری، امیرمسعود (۱۳۹۲). نقش سرمایۀ‌ فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکل‌گیری و تکوین جامعه‌شناسی موسیقی (با تأکید بر دیدگاه‌های آدرنو، پیترسون و پیر بوردیو). مطالعات جامعه‌شناسی، ۶(۱۹)، ۷-۲۰.
۲. امیری، جهاندار؛ زابلی‌زاده، اردشیر؛ و کرمی نومیوندی، سجاد، (۱۳۹۸). راهکارهای افزایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی معلمان. مطالعات رسانه‌ای، ۱۴(۳)، ۷-۲۲.
۳. ایرانپور، پرستو (۱۳۸۹). میزان سواد رسانه‌ای و نقش آن در استفاده از رسانه‌های تعاملی [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه علامه طباطبائی.
۴. بابایی، پریناز؛ قویدل، سمیه؛ و ریاحی‌نیا، نصرت (۱۳۹۹). تحلیل محتوای اینفوگرافی‌هایی با موضوع خواندن بر مبنای مدل ارتباطی لاسول. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۶(۴)، ۶۲۹-۶۶۴. ۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۶۴۵۵۷۳۰.۱۳۹۹.۲۶.۴.۳.۸.
۵. بابایی‌راد، بیتا (۱۳۸۷). سواد رسانه‌ای و گسترش توسعۀ انسانی. پژوهشنامه، ۲۲، ۱۳۱-۱۵۳.
۶. بازرگان، عباس (۱۳۸۳). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
۷. ببران، صدیقه؛ و خداویردی زاده، مهرداد (۱۳۹۰) مطالعۀ سواد رسانه‌ای شهروندان تبریز. فرهنگ ارتباطات، ۱(۲)، ۷۷-۱۰۲.
۸. بختیاری، تقی (۱۳۹۰). بررسی تأثیر احزاب پژاک و پ.ک.ک بر امنیت اجتماعی مرزهای غربی کشور. انتظام اجتماعی، ۳(۲)، ۱۲۹-۱۰۳.
۹. بخشی‌زاده، حسن (۱۴۰۰). ارتباط مصرف رسانه‌ای و ترس از ارتکاب جرم در میان شهروندان شهر تهران. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، ۱۰(۱)، ۲۸۳-۳۱۲.
۱۰. بصیریان جهرمی، حسین؛ و بصیریان جهرمی، رضا (۱۳۸۵). درآمدی بر سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی. فصلنامۀ رسانه، ۱۷(۴)، ۳۳-۵۰.
۱۱. بنی‌هاشم، کاظم؛ سلطانی‌زاده، هدایا؛ نوشادی، سکینه؛ و علی‌آبادی، خدیجه (۱۳۹۶). مقایسه و بررسی میزان سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دختر و پسر. مطالعات رسانه‌ای، ۱۲(۴)، ۱۱۵-۱۲۶.
۱۲. بنیادی نائینی، علی؛ و مقیسه، زهره (۱۴۰۰). حضور برون‌دادهای پژوهشی حوزۀ بازاریابی عصبی در رسانه‌های‌ اجتماعی: مطالعۀ آلتمتریک. تحقیقات بازاریابی نوین، ۱۱(۱)، ۲۷-۴۴.
۱۳. بیگدلی، زاهد؛ و نصیری، ماریا (۱۳۹۲). تحلیل وضعیت سواد رسانه‌ای دانشجویان کارشناسی‌ارشد مجموعه رشته‌های علوم انسانی شهر اهواز بر اساس رویکرد نظری تامن. روا‌‌‌‌‌ن‌شناسی اجتماعی، ۱(۴)، ۹۹-۱۱۷.
۱۴. پاتر، دبلیو جیمز (۱۳۹۱). بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه‌ای (امیر یزدیان، مُنا نادعلی و پیام آزادی، مترجمان). تهران: مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما. (نشر اثر اصلی ۲۰۰۵)
۱۵. پورصالحی، نسترن؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ ناخدا، مریم؛ و بازرگان، عباس (۱۳۹۷). آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ۷ تا ۱۱سالۀ ایرانی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۴(۲)، ۳۰۵-۳۲۵.
۱۶. تامن، الیزابت (۱۳۸۰). مهارت‌ها و راهبردهای آموزش رسانه‌ای (حسن نورایی بیدخت، مترجم). فصلنامۀ رسانه، ۱۲(۱)، ۱۰-۱۵.
۱۷. توحیدفام، محمد؛ و توسرکانی، علی (۱۴۰۰). بررسی مؤلفه‌های الگوی سیاست‌گذاری در حوزۀ رسانه (گذر از نهادگرایی کلاسیک به نهادگرایی جدید). فصلنامۀ سیاست، ۵۱(۱)، ۸۱-۹۷.
۱۸. رامتی، محمدرضا؛ سیفی، علی؛ و طیاری، امیر (۱۳۹۸، ۳۰ شهریور). بررسی موانع یادگیری مشارکتی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان خوسف [ارائۀ مقاله]. اولین همایش ملی مدرسۀ فردا، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. https://civilica.com/doc/۱۰۱۳۳۵۶
۱۹. روحانی، حسن (۱۳۸۸). درآمدی بر نظریۀ سرمایه فرهنگی. فصلنامۀ علمی راهبرد، ۱۷(۴)، ۷-۳۵.
۲۰. شجاعی، مهناز؛ و امیرپور، مهناز (۱۳۹۱). بررسی وضعیت سواد رسانه‌ای دانشجویان خراسان شمالی در جامعۀ اطلاعاتی. مطالعات جامعه‌شناختی جوانان، ۳(۷)، ۴۳-۵۶.
۲۱. شجیع، رضا؛ قاسمی، حمید؛ و شریفی، نسیمه (۱۳۹۴). ارتباط سواد رسانه‌ای با مصرف رسانه‌ای دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بوکان [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه پیام نور استان البرز مرکز کرج.
۲۲. شریف‌مقدم، هادی؛ سالمی، مریم؛ نریمانی، محمدرضا؛ و رزمخواه، مریم (۱۳۹۵). پژوهشی به‌منظور بررسی سطح سواد اطلاعاتی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ارائۀ موفق مراقبت مبتنی بر شواهد. آموزش پرستاری، ۵(۴)، ۶۰-۶۶.
۲۳. شکر خواه، یونس (۱۳۸۰). نیاز مخاطبان به سواد رسانه‌ای. پژوهش‌های ارتباطی، ۸(۲۶)، ۷۳-۸۲.
۲۴. شکرخواه، یونس، (۱۳۸۵). سواد رسانه‌ای یک مقالۀ عقیده‌ای. فصلنامۀ رسانه، ۱۷(۴)، ۲۷–۳۲.
۲۵. طلوعی، علی (۱۳۹۱). سواد رسانه‌ای: درآمدی بر شیوۀ یادگیری و سنجش. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
۲۶. عبدالرحمانی، رضا؛ خوش‌اخلاق، محمدرضا؛ و ساعدپناه، عابد (۱۳۹۹). تحلیل محتوای پیام‌های گروهک تروریستی پژاک در شبکۀ اجتماعی تلگرام (مطالعۀ موردی فرماندهی انتظامی استان کردستان). فصلنامۀ دانش انتظامی کردستان. ۱۱(۳)، ۸۵-۱۰۵.
۲۷. عبدالهی، معصومه؛ و جوکار، عبدالرسول (۱۳۹۳). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان فارس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۰(۴)، ۷۷۱-۷۸۷.
۲۸. غفاری قدیر، جلال؛ روشندل اربطانی، طاهر؛ و ضیائی، محمدصادق (۱۳۹۲). تدوین سناریوهای متصور برای آیندۀ نهاد رسانه‌ای کتابخانه‌های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۹(۳)، ۲۹۵-۳۲۸. ۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۶۴۵۵۷۳۰.۱۳۹۲.۱۹.۳.۲.۶.
۲۹. غفاری قدیر، جلال؛ و شقاقی، مهدی (۱۳۸۹). کتابخانه‌های عمومی و تحلیل کارکردهای اجتماعی آن به‌عنوان نهادی ارتباطی-رسانه‌ای. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۶(۳)، ۵-۳۸. ۲۰,۱۰۰۱.۱.۲۶۴۵۵۷۳۰.۱۳۸۹.۱۶.۳.۱.۴
۳۰. فتح‌آبادی، بهاره؛ دادگران، محمد؛ نصیری، بهاره؛ و هاشمی، شهناز (۱۳۹۸). توسعۀ جامعۀ دانایی‌محور با فعالیت منسجم بازیگران سواد رسانه‌ای (مطالعۀ عناصر سواد رسانه‌ای در اتحادیۀ اروپا طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸). مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، ۱۱(۳)، ۲۲-۷.
۳۱. فلسفی، سیدغلامرضا؛ و نیرومند، لیلا (۱۳۹۳، ۷ اسفند). بررسی رابطۀ سواد رسانه‌ای با سبک زندگی مورد مطالعه: نوجوانان ۱۵ تا ۱۸سالۀ دبیرستانی منطقۀ شش تهران [ارائۀ مقاله]. اولین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزش‌های شهروندی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران. https://civilica.com/doc/۵۵۴۳۲۲
۳۲. کشاورز مسعودیان، مریم؛ و طالاری، محمد (۱۳۹۷، ۱۲-۱۴ آبان). بررسی تأثیر سطح سواد رسانه‌ای بر تغییر سبک زندگی مردم استان قزوین با نقش میانجیگری فضای مجازی [ارائۀ مقاله]. دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده. مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، تهران، ایران. https://civilica.com/doc/۸۶۵۲۸۴
۳۳. کیخا، بتول؛ کیانی، حسن؛ و غائبی، امیر (۱۳۹۷). سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۴(۳)، ۴۱۱-۴۳۵.
۳۴. محبوبی‌منش، حسین؛ استرکی، اکبر؛ و احمدی، محسن (۱۳۹۴). نقش شبکه‌های ماهواره‌ای کردی در گرایش مردم به گروهک معاند پژاک. فصلنامۀ مطالعات اطلاعات و امنیت انتظامی، ۵(۱۲)، ۲۳-۳۸.
۳۵. میکائیلی، مهدی (۱۳۹۱). تأثیر فعالیت‌های پ.ک.ک و پژاک بر امنیت داخلی ایران با تأکید بر رویکرد واگرایی قومی. فصلنامۀ مطالعات اطلاعات و امنیت انتظامی، ۲(۲)، ۵۹-۷۵.
۳۶. نصیری، بهاره؛ بخشی، بهاره؛ و هاشمی، سیدمحمود (۱۳۹۲). اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در قرن بیست‌ویکم. مطالعات رسانه‌ای، ۷(۳)، ۱۵۸-۱۴۹.
۳۷. نظم‌فر، حسین؛ و علی‌بخشی، آمنه (۱۴۰۰). آینده‌پژوهی برنامه‌ریزی توسعۀ گردشگری (نمونۀ موردی: استان اردبیل). تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۲۱(۶۳)، ۵۹-۷۹.
38. Baker, F. W. (2016) Media Literacy in the K-12 Classroom (2nd ed.). https://www.amazon.com/Media-Literacy/s?k=Media+Literacy
39. Bakhshizadeh, H. (2021). The relationship between media consumption and fear of crime among citizens of Tehran. Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 10(1), 277-312. doi: 10.22059/jisr.2020.296669.1016
40. Boles, D. (2009). Language of media literacy: A glossary of terms. Media Awareness Network.
41. Christian, S. E. (2019). Everyday media literacy: an analog guide for your digital life. Routledge.
42. Culver, S., & Jacobson, T. (2012). Media literacy and its use as a method to encourage civic engagement. Comunicar. Media Education Research Journal, 20(2), 73-80
43. Diergarten, A. K., Möckel, T., Nieding, G., & Ohler, P. (2017). The impact of media literacy on children’s learning from films and hypermedia. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 33-41.
44. Hobbs, R. (2020). Media literacy education in 2020 and beyond. New York State.
45. Karaduman, S. (2015). The role of critical media literacy in further development of consciousness of citizenship. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3039-3043.
46. Keykha, B., Kiani, H., & Ghaebi, A. (2018). Information literacy in official documents of Iran Public Libraries Foundation. Research on Information Science & Public Libraries, 24(3), 411-435.
47. Lessenski, M. (2021). Media Literacy Index 2021. OSI-Sofia. mlessenski@osi.bg
48. McLean, S. A., Paxton, S. J., & Wertheim, E. H. (2016). The role of media literacy in body dissatisfaction and disordered eating: A systematic review. Body image, 19, 9-23.
49. Pernisco, N., (2020). Media literacy: An essential guide to critical thinking skills for our complex digital world (3rd ed.).‎ IngramSpark.
50. Potter, J. (2021). Critical analysis of critical thinking. Journal of Media Literacy Education Pre-Prints. Retrieved from https://digitalcommons.uri.edu/jmle-preprints/9
51. Potter, W. J. (2005). Media literacy (3rd ed.). Sage Publications.
52. Ramti, M., Seyfi, A., & Tayyari, A. (2019, September 21). An analyisis the obstacles to collaborative learning from the viepoint of elementary school teachers of Khusf County [Paper presentation]. The First National Conference of Future School, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
53. Smith, J. (2015). Master the Media: How Teaching Media Literacy Can Save Our Plugged-in World. Dave Burgess Consulting, Incorporated.
54. Thoman, E. (1995). The 3 stages of media literacy. Operational definition of media literacy: Center for Media Literacy.
55. Turner, K. H., Jolls, T., Hagerman, M. S., O’Byrne, W., Hicks, T., Eisenstock, B., & Pytash, K. E. (2017). Developing digital and media literacies in children and adolescents. Pediatrics, 140(Supplement 2), S122-S126.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb