Sabzipoor M, Ahmadizad A, Esmaeili Givi M R. Analysis of the Relationship of Organizational Atmosphere with Attitude Variables and Meta-role Behaviors in the Personnel of Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (4) :581-603
URL:
http://publij.ir/article-1-23-fa.html
سبزی پور مجید، احمدی زاد آرمان، اسمعیلی گیوی محمدرضا. تحلیل رابطه جو سازمانی با متغیرهای نگرشی و رفتارهای فرانقش در نیروی انسانی کتابخانههای عمومی
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۰; ۱۷ (۴) :۵۸۱-۶۰۳
URL: http://publij.ir/article-۱-۲۳-fa.html
دانشگاه تهران ، Majid.sabzipoor@gmail.com
چکیده: (۱۶۷۸۴ مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط میان متغیرهای جو سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و ارائه مدلی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق مدیریت جو سازمانی و متغیرهای نگرشی در کتابخانههای عمومی کشور است.
روش: پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش انجام آن پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و نحوه گردآوری آن توصیفی و از نوع همبستگی و بهطور مشخص مبتنی برمدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش تمام کارکنان صفی و ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد.
یافتهها: طبق یافتهها، جو سازمانی کتابخانههای عمومی بهشکل معنیداری با رضایت شغلی کتابداران شاغل در این نهاد ارتباط دارد. همچنین یافتههای پژوهش از وجود رابطه قوی بین رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی کشور با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران حکایت دارد. در این پژوهش رابطهای بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی کشور دیده نشد. همچنین بین جو سازمانی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معنیداری وجود نداشت. در مدل معادلات ساختاری برای نتیجهگیری درباره برازش کلی مدل میبایستی به مجموعهای از شاخصها توجه کرد. در این پژوهش مدل ارائه شده از لحاظ شاخصهای RMSEA، AGFI و GFI در وضعیت مناسبی قرار دارد. ازاینرو، میتوان نتیجهگیری کرد که مدل از لحاظ برازش مدل خوبی است.
اصالت/ارزش: در این پژوهش، برای اولین بار رابطه مدیریت جو سازمانی و همچنین متغیرهای نگرشی مانند تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی کتابخانههای عمومی مورد بررسی قرار گرفته است و مدلی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی از طریق مدیریت جو سازمانی و متغیرهای نگرشی در کتابخانههای عمومی کشور ارائه شده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/2/17 | پذیرش: 1396/11/21 | انتشار: 1396/11/21