دوره 27، شماره 1 - ( 3-1400 )                   دوره 27 شماره 1 صفحات 157-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gasempour S, Abam Z, Baradar R. Identifying and Ranking the Important Textual and Paratextual Elements in Fiction Retrieval. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (1) :135-157
URL: http://publij.ir/article-1-2265-fa.html
قاسم‌پور سکینه، آبام زویا، برادر رویا. شناسایی و رتبه‌بندی عناصر متنی و پیرامتنی مهم در بازیابی داستان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (1) :135-157

URL: http://publij.ir/article-1-2265-fa.html


دانشگاه الزهرا (س) ، zoya.abam@alzahra.ac.ir
چکیده:   (2390 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عناصر متنی و پیرامتنی مهم در بازیابی داستان از دیدگاه خواننده است تا بر اساس آن مناسب‌ترین نقاط دسترسی برای خواننده فراهم شود و دسترسی به منابع داستانی متناسب با نیاز خواننده بهبود یابد.
روش: پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و از نظرِ رویکرد از نوع ترکیبی بوده و با راهبرد متوالی اکتشافی انجام گرفت. مرحلۀ اول از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختیافتۀ فردی با 14 نفر از خوانندگان داستان انجام گرفت و داده‌های گردآوری شده با روش تحلیل مضمون کدگذاری و تحلیل شد. در ادامه، برای رتبه‌بندی عناصر شناساییشده در مرحلۀ اول، پرسشنامه مقایسۀ زوجی در اختیار 12 نفر از متخصصان حوزۀ ادبیات داستانی قرار گرفت و پس از گردآوری داده‌ها از روش تحلیل سلسله‌مراتبی برای تحلیل استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل مضمون مصاحبه‌های انجامگرفته در مرحلۀ اول پژوهش، 24 عنصر متنی و پیرامتنی در قالب 6 مضمون اصلی استخراج شد. در ادامه، بر اساس نظر خبرگان، 19 عنصر از عناصر استخراجشده بهعنوان عناصر متنی و پیرامتنی مهم در بازیابی داستان شناسایی شدند که می‌توانند در درک، ارزیابی، تصمیم‌گیری و انتخاب داستان تأثیر داشته و به جستوجوگران در بازیابی کتاب‌های داستانی مرتبط کمک کنند.
اصالت/ارزش: استفاده از عناصر متنی و پیرامتنی برای غنی‌تر کردن ابرداده‌های فهرست‌های کتابخانه‌ها و نیز به کار بردن آن‌ها بهعنوان نقاط دسترسی در نظام‌های جستوجو و بازیابی اطلاعات موجب توسعه و بهبود این نظام‌ها و افزایش کارایی آن‌ها در بازیابی منابع داستانی متناسب با نیاز خوانندگان می‌شود.
متن کامل [PDF 913 kb]   (1114 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: ذخيره و بازيابي اطلاعات
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1400/3/10

فهرست منابع
1. Adkins, D., & Bossaller, E. (2007). Fiction access points across computer-mediated book information sources: A comparison of online bookstores, reader advisory databases, and public library catalogs. Library & Information Science Research, 29(3), 354-368. [DOI:10.1016/j.lisr.2007.03.004]
2. Beghtol, C. (1994). The Classification of Fiction: The development of a system based on theoretical principles. London: Scarecrow.
3. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
4. Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). An expanded typology for classifying mixed methods research into designs. A. Tashakkori y C. Teddlie, Handbook of mixed methods in social and behavioral research, 209-240.
5. Dali, K. (2014). From book appeal to reading appeal: Redefining the concept of appeal in readers' advisory. The Library Quarterly, 84(1), 22-48. [DOI:10.1086/674034]
6. de Moraes, E., & Batista, J. (2012). Aboutness in fiction: Methodological Perspectives for Knowledge Organization. Categories, Contexts and Relations in Knowledge Organization, 13(1), 242-248. [DOI:10.5771/9783956504402-242]
7. Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of interpretation. Cambridge University Press.
8. Koolen, M., Bogers, T., Van Den Bosch, A., & Kamps, J. (2015, March). Looking for books in social media: An analysis of complex search requests. In European Conference on Information Retrieval (pp. 184-196). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16354-3_19 [DOI:10.1007/978-3-319-16354-3_19.]
9. Mikkonen, A., & Vakkari, P. (2016). Finding fiction: Search moves and success in two online catalogs. Library & Information Science Research, 38(1), 60-68. [DOI:10.1016/j.lisr.2016.01.006]
10. Ooi, K., & Liew, C. L. (2011). Selecting fiction as part of everyday life information seeking. Journal of Documentation, 67(5), 748-772. [DOI:10.1108/00220411111164655]
11. Reuter, K. (2007). Assessing aesthetic relevance: Children's book selection in a digital library. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(12), 1745-1763. [DOI:10.1002/asi.20657]
12. Saarinen, K., & Vakkari, P. (2013). A sign of a good book: readers' methods of accessing fiction in the public library. Journal of Documentation, 69(5), 736-754. [DOI:10.1108/JD-04-2012-0041]
13. Saricks, J. (2009). The Readers' Advisory Guide to Genre Fiction (2nd ed.). American Library Association.
14. Saarti, J. (2000). Taxonomy of novel abstracts based on empirical findings. Knowledge Organization, 27(4), 213-220.
15. Saarti, J. (2019). Fictional Literature, Classification and Indexing. Knowledge Organization, 46(4), 320-332. [DOI:10.5771/0943-7444-2019-4-320]
16. Šauperl, A. (2013). Four views of a novel: Characteristics of novels as described by publishers, librarians, literary theorists, and readers. Cataloging & Classification Quarterly, 51(6), 624-654. [DOI:10.1080/01639374.2013.773953]
17. Spiteri, L. F., Pecoskie, J., & Tarulli, L. (2016). In the readers' own words: how user content in the catalog can enhance readers' advisory services. Reference and User Services Quarterly, 56(2), 91-95. [DOI:10.5860/rusq.56n2.91]
18. Trott, B., & Novak, V. (2006). A house divided? Two views on genre separation. Reference & User Services Quarterly, 46(2), 33-38. [DOI:10.5860/rusq.46n2.33]
19. Vakkari, P., & Pöntinen, J. (2015, June). Result List Actions in Fiction Search. In Proceedings of the 15th ACM/IEEE-CS Joint Conference on Digital Libraries (pp. 7-16). [DOI:10.1145/2756406.2756911]
20. http://dx.doi.org/10.1016/j.lisr.2007.03.004. [DOI:10.1016/j.lisr.2007.03.004]
21. Vakkari, P., Luoma, A., & Pöntinen, J. (2014, August). Books' interest grading and dwell time in metadata in selecting fiction. In Proceedings of the 5th Information Interaction in Context Symposium (pp. 28-37). https://doi.org/10.1145/2637002.2637008 [DOI:10.1145/2637002.2637008.]
22. Weisburg, H. K. (2013). The Dewey debate. Knowledge Quest, 42(2), 8-10.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb