Rashid K, Soltani A, Kord Noghabi R, Karimi K. The Effect of Free book Reading Skills on Students' Reading Habits, Attitudes toward Reading and Academic Achievement. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (4) :723-750
URL:
http://publij.ir/article-1-2194-fa.html
رشید خسرو، سلطانی امیر، کردنوقابی رسول، کریمی کامبیز. تأثیر مهارتهای مطالعۀ آزاد بر عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1399; 26 (4) :723-750
URL: http://publij.ir/article-1-2194-fa.html
دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، khosrorashid@basu.ac.ir
چکیده: (2756 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهارتهای مطالعۀ آزاد بر عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1395-1396 انجام شد، بهطوری که دانشآموزان با حوزههای گوناگون دانش در قالب قرار دادن یک ساعت مطالعۀ آزاد هفتگی آشنا میشوند.
روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل آموزشگاه شهدای سولان شهر همدان در سال تحصیلی 1395-1396 به تعداد 98 نفر بود. برای انتخاب نمونه، نخست از میان تمامی پایهها، پایۀ هفتم بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد که تعداد دانشآموزان این پایه 40 نفر (هر کلاس 20 نفر) بود و دو کلاس بهصورت تصادفی بهعنوان گروه آزمایش و گواه گزینش شدند. پس از اجرای پیشآزمون روی هر دو گروه، مهارتهای مطالعۀ آزاد در هفته بهمدت 11 جلسه (60دقیقهای) در یازده هفتۀ متوالی، به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد؛ پس از اتمام دورۀ آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای بهدستآمده نشان داد که عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایشی بهطور معناداری افزایش یافته است، در حالی که گروه کنترل تغییر معناداری نداشته است.
اصالت/ارزش: در پژوهش حاضر، مهارتهای مطالعۀ آزاد با تأکید بر گنجاندن یک ساعت مطالعۀ آزاد طراحی و تدوین شد. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان تأثیر مهارتهای مطالعۀ آزاد را با در نظر داشتن شرایط تحصیلی در هر پایه مورد بررسی بیشتر قرار داد، و از یافتهها برای غنیسازی برنامههای مرتبط با پیشرفت تحصیلی در مدارس استفاده کرد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات روانشناسي دریافت: 1399/2/13 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/12/10