دوره 26، شماره 4 - ( 10-1399 )                   دوره 26 شماره 4 صفحات 750-723 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashid K, Soltani A, Kord Noghabi R, Karimi K. The Effect of Free book Reading Skills on Students' Reading Habits, Attitudes toward Reading and Academic Achievement. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (4) :723-750
URL: http://publij.ir/article-1-2194-fa.html
رشید خسرو، سلطانی امیر، کردنوقابی رسول، کریمی کامبیز. تأثیر مهارت‌های مطالعۀ آزاد بر عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1399; 26 (4) :723-750

URL: http://publij.ir/article-1-2194-fa.html


دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، khosrorashid@basu.ac.ir
چکیده:   (2440 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهارت‌های مطالعۀ آزاد بر عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1395-1396 انجام شد، به‌طوری که دانشآموزان با حوزه‌های گوناگون دانش در قالب قرار دادن یک ساعت مطالعۀ آزاد هفتگی آشنا می‌شوند.
روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل آموزشگاه شهدای سولان شهر همدان در سال تحصیلی 1395-1396 به تعداد 98 نفر بود. برای انتخاب نمونه، نخست از میان تمامی پایه­ها، پایۀ هفتم به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد که تعداد دانش­آموزان این پایه 40 نفر (هر کلاس 20 نفر) بود و دو کلاس به‌صورت تصادفی به‌عنوان گروه آزمایش و گواه گزینش شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون روی هر دو گروه، مهارتهای مطالعۀ­ آزاد در هفته بهمدت 11 جلسه (60دقیقه‌ای) در یازده هفتۀ متوالی، به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد؛ پس از اتمام دورۀ‌ آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته­های به‌دست‌آمده نشان داد که عادات مطالعه، نگرش به مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در گروه آزمایشی به‌طور معناداری افزایش یافته است، در حالی که گروه کنترل تغییر معناداری نداشته است.
اصالت/ارزش: در پژوهش حاضر، مهارت‌های مطالعۀ آزاد با تأکید بر گنجاندن یک ساعت مطالعۀ آزاد طراحی و تدوین شد. بر اساس نتایج این پژوهش، می­توان تأثیر مهارت‌های مطالعۀ آزاد را با در نظر داشتن شرایط تحصیلی در هر پایه مورد بررسی بیشتر قرار داد، و از یافته‌ها برای غنی‌سازی برنامه‌های مرتبط با پیشرفت تحصیلی در مدارس استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1032 kb]   (1253 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1399/2/13 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb