دوره 24، شماره 4 - ( 10-1397 )                   دوره 24 شماره 4 صفحات 521-501 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M R, ziaei S, Sharif Moghadam H, Fayyazi B M. Designing the effective organizational culture pattern of public libraries in Iran. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (4) :501-521
URL: http://publij.ir/article-1-1812-fa.html
امیری محمدرضا، ضیایی ثریا، شریف مقدم هادی، فیاضی بی‌بی مرجان. طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه‌های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1397; 24 (4) :501-521

URL: http://publij.ir/article-1-1812-fa.html


دانشگاه پیام نور ، soraya.ziaei@gmail.com
چکیده:   (4774 مشاهده)
هدف: ایجاد فرهنگ سازمانی اثربخش از ضروریات کار مدیریتی در هر سازمانی است. هدف این پژوهش طراحی الگوی فرهنگ سازمانی اثربخش برای کتابخانه‌های عمومی ایران از دیدگاه کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانه‌های عمومی ایران است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با روش نظریۀ زمینهای انجام شده است. در این پژوهش 23 نفر از کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانه‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور به شکل هدفمند در 10 استان مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل استراوس و کوربین شامل سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. در طی کدگذاری محوری مقولۀ اصلی شناسایی، و پس از کدگذاری گزینشی و تعیین روابط، الگوی ترسیمی ارائه گردید.
یافته‌ها: بر اساس داده‌های حاصل از این پژوهش،‌ شش مقولۀ اصلی و 16 مقولۀ فرعی بهعنوان اَبعاد و مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه‌های عمومی مفهوم‌سازی شد. عللی که باعث تبیین ارزش‌های متناسب با مقوله محوری شدند عبارت بودند از: کاهش مخاطب، کاهش انگیزۀ کارکنان، عدم تحقق اهداف و نقش‌ها و گرایش به فضای مجازی. همچنین شرایط مؤثر بر راهبردها عبارت بودند از: تنوع مخاطبان، تنوع نیازها، فرهنگی بودن، عمومی بودن خدمات و غیرانتفاعی بودن. در نهایت، پیامد اجرای راهبردها جذب مخاطب و تعالی اجتماعی بود.
اصالت/ ارزش: ارزش این مقاله در این است که توجه مدیران کتابخانه‌های عمومی را به این مسئله معطوف می‌دارد که در مدیریت کتابخانه‌های عمومی، لازم است به اَبعاد فرهنگ سازمانی اثربخش در کتابخانه‌های عمومی توجه داشته باشند و برای اثربخشی بیشتر، آنها را در کتابخانه‌های عمومی حاکم نمایند.
متن کامل [PDF 962 kb]   (1742 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1396/2/21 | پذیرش: 1396/10/27 | انتشار: 1396/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb