Identification of Entrepreneurial Organizational Culture Indicators and Construction and Validation of its Measurement Tool in Iran Public Libraries Foundation. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (2) :235-263
URL:
http://publij.ir/article-1-1745-fa.html
کاظمی راضیه، سیفی لیلی، عسگری علی. شناسایی شاخصهای فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساخت و اعتباریابی ابزار اندازهگیری آن در نهاد کتابخانههای عمومی کشور
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1397; 24 (2) :235-263
URL: http://publij.ir/article-1-1745-fa.html
دانشگاه بیرجند ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده: (4370 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازهگیری آن در نهاد کتابخانههای عمومی کشور صورت گرفته است.
روش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری 385 نفر از کتابداران نهاد کتابخانههای عمومی مراکز استانهای تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی و کرمانشاه بود که از این تعداد طبق جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای انجام شد. روایی ابزار بهشیوۀ تحلیل روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 89/0 به دست آمد که نشاندهندۀ پایایی مناسب ابزار بود.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، بارهای عاملی شاخصهای فرهنگ سازمانی کارآفرینانۀ نهاد کتابخانههای عمومی عبارتاند از: شور و شوق سازمانی (46/0)، همکاری و ارتباطات برونسازمانی (70/0)، آموزش مستمر و حمایت از توسعه (62/0)، انسجام و نگرش سیستمی (52/0)، سیاستگذاری و برنامهریزی برای فرصت تغییر (72/0) و خدمات و بازاریابی کتابخانه (68/0) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی و پایایی ابزار را تأیید کرد.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در معرفی شاخصهای فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از دیدگاه کاربران و ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش آن در نهاد کتابخانههای عمومی کشور است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1395/9/15 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28