rahmani M, asnafi A. A Comparative Study of Managerial Understanding of Managers of University and Public Libraries in TehranComparing the understand managerial of university libraries and public library manager in Tehran Based on Field of Study. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (2) :327-339
URL:
http://publij.ir/article-1-1680-fa.html
رحمانی مهدی، اصنافی امیررضا. بررسی مقایسهای توان مدیریتی مدیران کتابخانههای دانشگاهی و مسئولان کتابخانههای عمومی شهر تهران . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1397; 24 (2) :327-339
URL: http://publij.ir/article-1-1680-fa.html
دانشگاه تهران ، mehdi.lis89@gmail.com
چکیده: (5576 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ توان مدیریتی مدیران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران بر اساس رشتۀ تحصیلی است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری و تحلیل دادهها از نوع پیمایشی است. جامعۀ پژوهش شامل همۀ کارمندان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر تهران (وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران) و کتابخانههای دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران به تعداد 780 نفر بود که 256 نفر (100 نفر کتابدار عمومی و 156 نفر کتابدار دانشگاهی) بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامۀ محققساخته که بر اساس پرسشنامه امیری (1385) تهیه شده بود گردآوری شد و پایایی و روایی آن بررسی و تأیید گردید. در نهایت 196 پرسشنامۀ تکمیلشده دریافت گردید و از نرمافزار اس.پی.اس.اس برای تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که از نظر کتابداران، بین مهارتهای عمومی مدیریت در مدیران کتابدار و غیرکتابدار تفاوت معناداری وجود دارد و مدیران دارای تخصص کتابداری و اطلاعرسانی از نظر کتابداران عملکرد بهتری نسبت به مدیران فاقد تخصص کتابداری و اطلاعرسانی داشتهاند. همچنین بین توان مدیریتی مدیران کتابخانهها بر اساس جنسیت و نوع کتابخانه نیز تفاوت معناداری وجود داشت و از نظر کتابداران، مدیران زن نسبت به مدیران مرد و مدیران کتابخانههای عمومی نسبت به مدیران کتابخانههای دانشگاهی عملکرد بهتری داشتهاند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن عملکرد بهتر کتابداران متخصص کتابداری و اطلاعرسانی نسبت به کتابداران متخصص در رشتههای دیگر از نظر کتابداران است.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1395/5/18 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28