دانشگاه تهران ، ghfadaie@ut.ac.ir
چکیده: (۴۸۷۳ مشاهده)
هدف: هدف این مقاله، بررسی مجدد مدیریت دانش و اهمیت آن و بازنگری در این باره است.
روش: در این پژوهش با اتکاء به متون و طرحها و مدلهای ارائه شده، نویسنده به ارائۀ مدلی جدید میپردازد.
یافتهها: یافتههای پژوهش در ارائۀ تعریفی نو و ارائۀ مدلی جدید خلاصه میشود. نویسنده معتقد است که دانش برگرفته از واقعیتهای بیرونی است و جهان خارج اولین شکلدهندۀ تصویرها و تصورات ذهنی ما است. آنگاه انسان با تجربیات قبلی خود و دیگران به پردازش و تکمیل آن میپردازد و مجدداً آن را بیرونی میکند و با مشارکت و همدلی از آن استفاده مینماید و در این مسیر به داشتههای قبلی میافزاید. دو عنصر سرمایۀ فکری و سرمایۀ اجتماعی در این باروری تأثیر فراوانی دارد و اصولاً مدیریت دانش بر آن مبتنی است و بدون آن معنا ندارد و محقق نمیشود. علم نافع همان دانش است که بر اثر فزونی آن باید آن را مدیریت کرد تا در اَسرع وقت بتوان به حداکثر استفاده رساند. در دنیای امروز با توجه به وفور اطلاعات و دانش و علاقۀ شدید به سودآوری و استفادۀ بهینه از زمان، مدیریت دانش امری جدی در سازمان است و برای آن الگوهای فراوانی تهیه شده است. در پایان نویسنده مدلی هشت ضلعی مبتنی بر واقعیت بیرونی، سرمایۀ فکری و اجتماعی و امور مدیریتی ارائه میدهد.
اصالت/ارزش: اصالت این مقاله در ارائۀ مدلی جدید به همراه تعریفی جدید از مدیریت دانش است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
آموزش كتابداري و اطلاعرساني دریافت: 1395/4/19 | پذیرش: 1395/4/19 | انتشار: 1395/4/19