دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 )                   دوره 18 شماره 1 صفحات 190-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khandan M. The Status of Reading in the Refinement of Morals According to Mohyiddin Ibn 'Arabī . Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :165-190
URL: http://publij.ir/article-1-159-fa.html
خندان محمد. جایگاه مطالعه در تهذیب اخلاق از نظرگاه محیی‌الدین ابن‌عربی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (1) :165-190

URL: http://publij.ir/article-1-159-fa.html


دانشگاه تهران ، khandan@ut.ac.ir
چکیده:   (7350 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش، گشودن راه‌های بدیل به سوی فهمی متفاوت از نسبت انسان با «مطالعه» است. این مقاله درصدد نشان‌دادنِ این نکته است که ورای نسبت کارافزایانه با مطالعه، که آن را به ابزاری برای ایجاد تغییر در جهان خارج تبدیل می‌کند، می‌توان نسبتی فضیلت‌محور با آن داشت.
روش: در این مقاله، پدیدۀ مطالعه به‌عنوان پدیده‌ای اطلاعاتی و ارتباطی در نظر گرفته شده و در بررسی آن، روش انجلتیک (پیام‌شناسی هرمنوتیکی- تاریخی) به‌کار رفته است.
یافته‌ها: ابن‌عربی، مطالعه را ابزاری مقدماتی برای آماده‌کردنِ نفس ناطقه در پیرایش رذائل و پرورش فضائل می‌داند. مطالعه در نظر وی، در نسبت با فضیلت واجد ارزش می‌شود. این تلقی از مطالعه، که می‌توان آن را در سراسر عهد سنتیِ دینی ردگیری کرد، بر اساس تجربۀ بنیادینِ انسان سنتی- «بودن در جهان» به‌مثابه «بودن در معبد» و لزوم تزکیۀ نفس برای اقامت مؤمنانه در معبدِ جهان- معنی می‌یابد و با تلقی مدرن از مطالعه، که آن را امری عرفی و معطوف به نتایج می‌داند نه معطوف به فضائل، متفاوت است.
اصالت/ارزش: اصالت و ارزش مقالۀ حاضر در این است که از طریق خوانشِ تاریخیِ متون، تاریخمندی پدیدۀ مطالعه را نشان می‌دهد و تفاوت نگاه مدرن و سنتی در اینباره را نمایان می‌کند.
 
متن کامل [PDF 427 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb