Zerehsaz M, Pazooki F. A Study of the Librarians' General and Specialized Reading Status at Mashhad Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :135-154
URL:
http://publij.ir/article-1-157-fa.html
زرهسـاز محمـد، پـازوکی فـاطمه. بررسی وضعیت مطالعه عمومی و تخصصی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۱; ۱۸ (۱) :۱۳۵-۱۵۴
URL: http://publij.ir/article-۱-۱۵۷-fa.html
دانشگاه فردوسی مشهد ، mzerehsaz@gmail.com
چکیده: (۹۸۹۰ مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین وضعیت انجام مطالعه عمومی و تخصصی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد و شناسایی عوامل موثر بر آن است.
روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است.
یافتهها: بنا بر اظهار کتابداران، میانگین زمانی که آنها در یک روز صرف انجام مطالعه عمومی و تخصصی میکنند به ترتیب 77/47 و 08/29 دقیقه در روز بوده است. میزان علاقه کتابداران به انجام مطالعه عمومی و تخصصی از سطح متوسط بیشتر و میزان انجام مطالعه عمومی و تخصصی توسط ایشان از سطح متوسط کمتر است. کتابداران عمدهترین دلایل انجام مطالعه عمومی را افزایش اطلاعات عمومی، کسب لذت از مطالعه و افزایش توان پاسخگویی به مراجعان؛ و مهمترین دلایل انجام مطالعه تخصصی خود را افزایش توان پاسخگویی به مراجعان کتابخانه، به روز بودن و حضور مؤثر در جامعه علمی رشته خود برشمردند. عمدهترین موانع بازدارنده کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد از انجام مطالعه عمومی شامل خستگی ناشی از فعالیت شغلی، کمبود وقت و فرصت مطالعه و قوانین اداری بوده است. خستگی ناشی از فعالیت شغلی، تأثیر نداشتن مطالعه در ارزشیابی شغلی، و قوانین اداری از مهمترین موانع بازدارنده کتابداران مورد بررسی در انجام مطالعه تخصصی آنها بوده است. همچنین تنها میان سن کتابداران مورد بررسی و میزان مطالعه عمومی و تخصصی آنها رابطه معنادار آن هم بهصورت معکوس وجود دارد.
اصالت/ارزش: این پژوهش ضمن مستند کردن وضعیت مطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد، چالشها و مشکلات اصلی موجود را نیز شناسایی کرده که با رفع آنها و انجام برنامهریزی مدون توسط مدیران، میتوان زمینه پرورش و ظهور مشاوران و متخصصان اطلاعاتی بامعلومات را در کتابخانههای عمومی جهت ارائه خدمات اطلاعاتی مناسب فراهم کرد.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17