Mirhosseini Z, Bahrami M. A Study of the Impact of Semnan Municipality 'Rangin Kaman' Phone Library on the Development of Children' and Young Adults' Reading Culture. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :101-115
URL:
http://publij.ir/article-1-155-fa.html
میرحسینی زهره، بهرامی محمد. بررسی میزان تأثیر کتابخانه تلفنی رنگینکمان شهرداری سمنان بر افزایش فرهنگ مطالعه کودکان و نوجوانان
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (1) :101-115
URL: http://publij.ir/article-1-155-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، z_mirhoseini@iau-tnb.ac.ir
چکیده: (9539 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر منابع مطالعاتی در افزایش نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان از طریق کتابخانه تلفنی شهرداری سمنان، که شیوهای جدید در کشور است، میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی یا تجربی با استفاده از طرح تکگروهی بوده است که شامل طرح گروه پیشآزمون- پسآزمون میباشد. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه است: پیشآزمون با هفت سؤال و پسآزمون با 13 سؤال. جامعه آماری شامل 69 نفر اعضای جدید کتابخانه در شهریور 89 میباشد. برای بررسی تفاوت جوابها در دو پرسشنامه و بررسی فرضیه، ازآزمون t استفاده شد.
یافته ها: طبق نتایج، بررسی میزان علاقهمندی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب توسط اعضای جدید کتابخانه تلفنی با تحلیل پاسخ در پیشآزمون، تعداد (٣٤ نفر ، 3/49 درصد)، گزینه بسیار زیاد را انتخاب کردند. این تعداد در پسآزمون تغییر کرده و تعداد (41 نفر، 4/59 درصد)، در مقایسه با پاسخدهندگان در پیشآزمون علاقهمندی بیشتری را نشان دادند و این روند سیر صعودی داشت. در پیشآزمون و پسآزمون درخصوص مطالعه در 24 ساعت شبانهروز، یکی از گزینهها مطالعه از 60-129 دقیقه بود که 11 نفر (15.9%) در پیشآزمون به آن پاسخ دادند در حالیکه در پس آزمون این تعداد به 21 نفر (30.45%) رسید یعنی کتابخانه تلفنی در افزایش میزان مطالعه اعضا تاثیر داشته است. فرضیه پژوهش مبنی بر نقش مثبت کتابخانه تلفنی در افزایش نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان مورد تأیید قرار گرفته و تفاوت معنیداری بین پاسخها در پیشآزمون و پسآزمون دیده میشود.
اصالت/ارزش: نخستین پژوهش در زمینه کتابخانه تلفنی در ایران است و نتایج حاصل از آن میتواند به مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری و کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استفاده از این تجربه و اشاعه آن در سطح کشور بهمنظور ارتقاء فرهنگ مطالعه در کودکان و نوجوانان یاری نماید.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17