دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 )                   دوره 18 شماره 1 صفحات 115-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirhosseini Z, Bahrami M. A Study of the Impact of Semnan Municipality 'Rangin Kaman' Phone Library on the Development of Children' and Young Adults' Reading Culture. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :101-115
URL: http://publij.ir/article-1-155-fa.html
میرحسینی زهره، بهرامی محمد. بررسی میزان تأثیر کتابخانه تلفنی رنگین‌کمان شهرداری سمنان بر افزایش فرهنگ مطالعه کودکان و نوجوانان . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (1) :101-115

URL: http://publij.ir/article-1-155-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، z_mirhoseini@iau-tnb.ac.ir
چکیده:   (9195 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر منابع مطالعاتی در افزایش نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان از طریق کتابخانه تلفنی شهرداری سمنان، که شیوه‌ای جدید در کشور است، می‌باشد.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی یا تجربی با استفاده از طرح تک‌گروهی بوده است که شامل طرح گروه پیش‌آزمون- پس‌آزمون می­باشد. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه است: پیش‌آزمون با هفت سؤال و پس‌آزمون با 13 سؤال. جامعه آماری شامل 69 نفر اعضای جدید کتابخانه در شهریور 89  می‌باشد. برای بررسی تفاوت جواب‌ها در دو پرسشنامه و بررسی فرضیه، ازآزمون t  استفاده شد.
یافته ­ها: طبق نتایج، بررسی میزان علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب توسط اعضای جدید کتابخانه تلفنی با تحلیل پاسخ­ در پیش­آزمون، تعداد (٣٤ نفر ، 3/49 درصد)، گزینه بسیار زیاد را انتخاب کردند. این تعداد در پس­آزمون تغییر کرده و تعداد (41 نفر، 4/59 درصد)، در مقایسه با پاسخ‌دهندگان در پیش­آزمون علاقه‌مندی بیشتری را نشان دادند و این روند سیر صعودی داشت. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون درخصوص مطالعه در 24 ساعت شبانه‌روز، یکی از گزینه­ها مطالعه از 60-129 دقیقه بود که 11 نفر (15.9%) در پیش‌آزمون به آن پاسخ دادند در حالی‌که در پس آزمون این تعداد به 21 نفر (30.45%) رسید یعنی کتابخانه تلفنی در افزایش میزان مطالعه اعضا تاثیر داشته است. فرضیه پژوهش مبنی بر نقش مثبت کتابخانه تلفنی در افزایش نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان مورد تأیید قرار گرفته و تفاوت معنی‌داری بین پاسخ‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون دیده می­شود.
اصالت/ارزش: نخستین پژوهش در زمینه کتابخانه تلفنی در ایران است و نتایج حاصل از آن می‌تواند به مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری و کتابخانه‌های کانون پرورش  فکری کودکان و نوجوانان در استفاده از این تجربه و اشاعه آن در سطح کشور به‌منظور ارتقاء فرهنگ مطالعه در کودکان و نوجوانان یاری نماید.
 
متن کامل [PDF 330 kb]   (416 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb