Seifoori V. Evaluation of the Reading Skills and Habits of the Social Science Students of Razi University of Kermanshah
. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :89-100
URL:
http://publij.ir/article-1-154-fa.html
صیفوری ویدا. سنجش مهارتها و عادات مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۱; ۱۸ (۱) :۸۹-۱۰۰
URL: http://publij.ir/article-۱-۱۵۴-fa.html
دانشگاه رازی کرمانشاه ، saifouri.v@gmail.com
چکیده: (۸۸۶۹ مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وآگاهی از مهارتها و عادات مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شده است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. پرسشنامه حاوی 27 سؤال در قالب سه بخش شامل یک بخش اطلاعات جمعیتشناختی و دو بخش مهارتها و عادات مطالعه است که هر کدام در 10 حیطه با مقیاس لیکرت 5 درجهای از خیلیکم تا خیلیزیاد نمرهگذاری شده است. سطح معنیداری 05/0P≤ در نظر گرفته شد. بهمنظور انجام آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون مجذور کا و آزمون تی و برای تحلیل آنها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده، عمده مشکلات دانشجویان بهترتیب در زمینه عدم غلبه بر عوامل مداخلهگر و استرسزا حین مطالعه، نداشتن مطالعه کاربردی و خلاقانه، عدم توانایی در مدیریت زمان، عدم توانایی در مطالعه انتقادی و دقیقخوانی و مطالعه باریبههر جهت بود. در نهایت، بهنظر رسید دانشجویان در زمینههای درک مطلب، عادات مطالعه و یادداشتبرداری حین مطالعه در مقایسه با سایر موارد وضعیت مناسبتری دارند.
اصالت/ارزش: از دلایلی که بعضی دانشجویان از تلاش خود نتیجه مطلوبی بهدست نمیآورند، نداشتن آگاهی از شیوه مطالعه و مهارتهای مربوط به آن است. اصول اصلی مطالعه شامل مواردی هستند که با دانستن و بهکارگیری آنها میتوان بازده مطالعه را بالا برد. این پژوهش با توجه به اهمیت تعیین مهارتهای مطالعه دانشجویان و ارتباط آن با امور تحصیلی دانشجویان انجام گرفته است.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17