دانشگاه تهران ، ghfadaie@ut.ac.ir
چکیده: (13223 مشاهده)
هدف: در این مقاله مؤلف بهطور انتقادی درباره کارکردهای تعریف شدهای که تاکنون برای کتابخانهها عنوان شده، که مهمترین این کارکردها آموزش و سرگرمی است، بحث میکند.
روش: مقاله حاضر از نوع مقاله نظری (Opinion Article) است که طی آن، مؤلف با استناد به تجارب علمی خود، به ارائه تعاریفی در حوزه موضوعی خاص میپردازد.
یافتهها: تحلیل کارکردها نشان میدهد که دو کارکرد آموزش و سرگرمی کارکردی اصیل برای کتابخانهها نیستند؛ زیرا در اولی سازمانهای آموزشی رسمی مسئولیت آن را به عهده دارند و در دومی مراکز تفریحی مسئول آن هستند و این دو نمیتوانند به عنوان کارکردی اصلی برای کتابخانه تلقی شوند. در این مقاله به نقش مطالعه که نوعی مسابقه است اشاره میشود و اینکه کارکرد اصلی کتابخانهها ایجاد و گسترش محیطی برای مسابقه فکری و تلاش علمی است که با فراهم آوردن امکانات لازم، طبقهبندی و سطحبندی مفاهیم و منابع از یک طرف، مطالعه بر روی مخاطبان بالقوه و بالفعل و سطحبندی اعضا و غیراعضا بهلحاظ تواناییهای مختلف جهت مطالعه و فراهم آوردن زمینه مطالعه از طرف دیگر، و انطباق منابع دستهبندی شده با سلائق و علائق افراد بررسی شده از طریق مشاوره از طرف سوم کارکردی اصیل برای کتابخانههاست؛ همچنانکه در محیطهای ورزشی چنین عمل میشود.
اصالت/ارزش: بداعت مقاله حاضر در نگاه جدیدی است که به کارکردهای کتابخانهها شده است. در مقاله حاضر سعی شده تا با نقد کارکردهایی که به طور سنتی برای کتابخانهها در نظر گرفتهاند، با نگاهی به معنای مطالعه، کارکردهای جدیدی برای کتابخانهها تعریف شود.
نوع مطالعه:
كيفي |
دریافت: 1391/6/24 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27