Beh-Pajooh A, Abdolahi E, Arjmandnia A A. Teachers’ View on the Content of Textbooks of Socio-Economic Skills for Mentally Retarded Pupils
. Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (4) :697-715
URL:
http://publij.ir/article-1-148-fa.html
بهپژوه احمد، عبدالهی اسماعیل، ارجمندنیا علیاکبر. بررسی محتوای کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی- اقتصادی دانشآموزان کمتوان ذهنی از دیدگاه دبیران . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1390; 17 (4) :697-715
URL: http://publij.ir/article-1-148-fa.html
دانشگاه تهران ، behpajooh@ut.ac.ir
چکیده: (9912 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در خصوص محتوای کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی- اقتصادی در دورۀ راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی است.
روش: در پژوهش حاضر به روش سرشماری تعداد 35 نفر از دبیران کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی- اقتصادی دورۀ راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای استانهای قزوین، گیلان و مازندران بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته را تکمیل کردند. دادهها به کمک آزمون خیدو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که دبیران مورد مطالعه، کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی- اقتصادی دورۀ راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای را در مؤلفههای هدفها، محتوا، اصول سازماندهی محتوا، زمان در نظرگرفته شده برای تدریس، نقش تصاویر در فهم مفاهیم کتاب، ویژگیهای ظاهری کتاب، ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و روشهای تدریس فعال «کاملاً مناسب» و در مؤلفه کاربرد عملی از مفاهیم کتاب در زندگی روزمره «تا حدی مناسب» ارزیابی کردند. نتایج آزمون خیدو بیانگر عدم وجود تفاوت معنادار بین دیدگاه دبیران پایههای اول، دوم و سوم در ارزیابی محتوای کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی اقتصادی بود.
اصالت/ارزش: برای ارتقاء مهارتهای اجتماعی و اقتصادی دانشآموزان کمتوان ذهنی به کتابهای درسی مناسب نیاز است. پژوهش حاضر با بررسی نظرات دبیران شاغل به تدریس کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی- اقتصادی میتواند به مؤلفان و برنامهریزان کتابهای درسی بهویژه برای دانشآموزان کمتوان ذهنی کمک کند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت و ارزيابي كتابخانهها دریافت: 1391/6/15 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27