دوره 17، شماره 4 - ( 10-1390 )                   دوره 17 شماره 4 صفحات 697-715 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beh-Pajooh A, Abdolahi E, Arjmandnia A A. Teachers’ View on the Content of Textbooks of Socio-Economic Skills for Mentally Retarded Pupils . Research on Information Science & Public Libraries. 2012; 17 (4) :697-715
URL: http://publij.ir/article-1-148-fa.html
به‌پژوه احمد، عبدالهی اسماعیل، ارجمندنیا علی‌اکبر. بررسی محتوای کتاب‌های درسی مهارت‌های اجتماعی- اقتصادی دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی از دیدگاه دبیران . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1390; 17 (4) :697-715

URL: http://publij.ir/article-1-148-fa.html


دانشگاه تهران ، behpajooh@ut.ac.ir
چکیده:   (8370 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در خصوص محتوای کتاب‌های درسی‌ مهارت‌های ‌اجتماعی- اقتصادی در دورۀ راهنمایی تحصیلی پیش‌حرفه‌ای دانشآموزان کم‌توان‌ذهنی است.
روش: در پژوهش حاضر به روش سر‌شماری تعداد 35 نفر از دبیران کتاب‏های درسی مهارت‌های اجتماعی- اقتصادی دورۀ راهنمایی تحصیلی پیش‌حرفه‌ای استان‌های قزوین، گیلان و مازندران بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته را تکمیل کر‌دند. داده‏ها به کمک آزمون خی‌دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که دبیران مورد مطالعه، کتاب‌های درسی مهارت‌های اجتماعی- اقتصادی دورۀ راهنمایی تحصیلی پیش‌حرفه‌ای را در مؤلفه‌های هدف‌ها، محتوا، اصول سازماندهی محتوا، زمان در نظرگرفته شده برای تدریس، نقش تصاویر در فهم مفاهیم کتاب، ویژگیهای ظاهری کتاب، ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و روش‌های تدریس فعال «کاملاً مناسب» و در مؤلفه کاربرد عملی از مفاهیم کتاب در زندگی روزمره  «تا حدی مناسب» ارزیابی کردند. نتایج آزمون خی‌دو بیانگر عدم وجود تفاوت معنادار بین دیدگاه‌ دبیران پایه‌های اول، دوم و سوم در ارزیابی محتوای کتاب‌های درسی مهارت‌های اجتماعی اقتصادی بود.
اصالت/ارزش: برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزان کمتوان ذهنی به کتابهای درسی مناسب نیاز است. پژوهش حاضر با بررسی نظرات دبیران شاغل به تدریس کتابهای درسی مهارتهای اجتماعی- اقتصادی می‏تواند به مؤلفان و برنامهریزان کتابهای درسی به‌ویژه برای دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی کمک کند.
 
متن کامل [PDF 374 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌ها
دریافت: 1391/6/15 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27 | انتشار الکترونیک: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb