abazari Z, yarmohammadi M, OmidKhoda M. The impact of cultural activities public libraries on Increasing of loan in order to create interest to reading among students (Improvement of circulation):Case study(between students of the School Goharshad ). Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (2) :247-260
URL:
http://publij.ir/article-1-1470-fa.html
اباذری زهرا، یارمحمدی مسعود، امیدخدا مریم. تأثیر فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی بر علاقهمندسازی دانش آموزان به مطالعه (مطالعه موردی: دانش آموزان مدرسه راهنمایی دخترانه گوهرشاد تهران). تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1395; 22 (2) :247-260
URL: http://publij.ir/article-1-1470-fa.html
نهاد کتابخانه های عمومی کشور
چکیده: (6180 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد تا تأثیر فعالیتهای فرهنگی را در میزان امانت کتاب، که شاخصی کمّی برای علاقه به مطالعه است، در دانشآموزان دختر مدرسۀ گوهرشاد بسنجد.
روش: پژوهش به روش نیمهتجربی از نوع طرح تکگروهی پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه (پیشآزمون 4 سؤال و پسآزمون 8 سؤال) بود و جامعۀ آماری، 86 دانشآموز در سه کلاس اول راهنمایی (دو کلاس 29 نفره و یک کلاس 28 نفره) را شامل گردید. برای بررسی فرضیهها از آزمونهای مقایسات زوجی و آزمون مجذور کا استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که در پیشآزمون، 38 نفر یا 2/44 درصد گزینۀ دو بار امانت در ماه را انتخاب کردند. این تعداد پس از اِعمال متغیر «فعالیتهای فرهنگی» (برگزاری نمایشگاه کتاب، جمعخوانی، مسابقات کتابخوانی، کارگاههای عملی و ...) در پسآزمون به 45 نفر یا 3/52 درصد به سه بار امانت در ماه افزایش یافت. آزمون فرضیۀ اول مبنی بر تأثیر برنامههای فرهنگی بر ارتقاء میزان امانت و علاقهمندی به مطالعه، از طریق آزمون مقایسات زوجی بین دانشآموزان مورد تأیید قرار گرفت بهگونهای که تفاوت معناداری بین پاسخها در پیشآزمون و پسآزمون دیده شد. آزمون فرضیۀ دوم نیز که مبنی بررسی معناداری رابطۀ اجرای فعالیتهای فرهنگی و حفظ انگیزههای درونی و بیرونی بود، مورد تایید قرارگرفت. با توجه به 01/0> 006/0=Pvalue، با 99 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که ارتباط معناداری بین فعالیتهای فرهنگی و حفظ انگیزههای درونی و بیرونی وجود دارد.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در نشان دادن اثر فعالیتهای ترویجی و فرهنگی در کتابخوان کردن نوجوانان است. اگر کتابداران فعالانه در تبلیغ کتابخوانی و آشناسازی نوجوانان و جوانان با کتابهای مورد علاقۀشان عمل کنند، بر اساس نتایج این پژوهش، نتایج معنیداری دریافت خواهند کرد.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1394/8/10 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6