Bigdeli Z, Zolfaghari asl L. An Investigation and Comparison of High-School Teachers and Students of Ahvaz Viewpoints on the Necessity of School Libraries and Librarians. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (1) :71-87
URL:
http://publij.ir/article-1-1443-fa.html
بیگدلی زاهد، ذوالفقاری اصل لیلا. بررسی و مقایسه دیدگاه دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای شهر اهواز درباره ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی و کتابدار متخصص. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1396; 23 (1) :71-87
URL: http://publij.ir/article-1-1443-fa.html
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کتابدار کتابخانه عمومی آیتا.. موسوی خویی، خوی، ایران ، leilazolfaghariasl@yahoo.com
چکیده: (4511 مشاهده)
هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسۀ دیدگاه دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای شهر اهواز دربارۀ ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی و کتابدار متخصص، هدف اصلی این پژوهش است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعۀ آماری آن، تمامی دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 92–1391 را شامل میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود و برای تحلیل دادهها از آزمون تی و تحلیل واریانس استفاده شد. در این پژوهش دیدگاه دبیران و دانشآموزان اهواز دربارۀ مؤلفههای ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی، ضرورت وجود کتابدار متخصص در کتابخانههای آموزشگاهی، میزان ارتباط برنامههای درسی دانشآموزان با کتابخانه و خدمات آن جهت ایجاد انگیزه استفاده از منابع و خدمات کتابخانۀ مدرسه و میزان توانایی«کتابیاران» در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی دبیران و دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که دبیران و دانشآموزان وجود کتابخانه و کتابدار متخصص در مدرسه را لازم میدانند. دبیران توانایی کتابیاران را در حد متوسط و دانشآموزان در حد نامطلوب ارزیابی کردند. بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در مؤلفههای ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی، ارتباط برنامههای درسی دانشآموزان با منابع کتابخانه جهت ایجاد انگیزه برای استفاده کتابخانۀ مدرسه و میزان توانایی کتابیاران در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آنها تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه در همه موارد فوق، نظرات معلمان میانگین بالاتری داشت که از نظر آماری نیز معنیدار بود.
اصالت/ ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشاندادن اَبعاد اهمیت کتابخانههای آموزشگاهی و تصور دبیران در باب تواناییهایی کتابیاران برای مدیریت و هدایت کتابخانه است، بهطوریکه هرچند ضرورت وجود کتابدار را در حد مطلوب میدانند اما گویا با متوسط ارزیابیکردن توان کتابیاران، مشکل قابل توجهی را متوجه کتابخانههای آموزشگاهی نمیدانند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
خدمات کتابخانهای برای خانوادهها و ارتقای فرهنگ عمومی دریافت: 1394/6/22 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/4/10