دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، ynorouzi@gmail.com
چکیده: (14627 مشاهده)
هدف: مقاله حاضر سعی دارد از بعد کیفی مباحث مرتبط با محورهای توسعه کتابخانههای دیجیتالی از جمله نیروی انسانی، محتوا، خدمات و فنآوری را مطرح نموده و ضمن توجه به تمامی زوایای موجود، دیدگاه روشنی را در این رابطه ارائه دهد.
روش: در تدوین این مقاله از منابع موجود در این زمینه بهرهگرفته شده است و با استفاده از روش سندی (کتابخانهای) منابع مرتبط با مقاله حاضر بررسی و ضمن استفاده از یافتههای آنها به عنوان شاهد نیز مورد استناد قرار گرفتهاند.
یافتهها: مطالعه حاضر نشان داد که چهار محور و عنصر اصلی در طراحی و توسعه کتابخانههای دیجیتالی تاثیرگذاری انکارناپذیری دارند و درصورتیکه کتابخانه دیجیتالی بخواهد راهاندازی و توسعه یابد هر یک از این محورها باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرند. همچنین میتوان گفت که راهاندازی کتابخانه دیجیتالی و توسعه آن نیازمند مقدماتی است که توجه به آنها در هریک از این چهار محور براساس یافتههای مطالعه حاضر میتواند راهگشا باشد و از صرف وقت، انرژی و هزینههای تحمیلی جلوگیری شود.
اصالت/ارزش: این مقاله توانسته است در ابتدا طرح جامعی را در مورد محورهای توسعه کتابخانه دیجیتالی ارائه دهد. سپس با مطالعهای جامع و برگرفته از پیشینههای موجود به تمامی عوامل دخیل در طراحی، تولید و استفاده از کتابخانههای دیجیتالی این امکان را میدهد تا با قابلیتها و نیازمندیها موجود در این زمینه آشنا شده و دیدگاه روشنی را کسب کنند. همچنین کمک خواهد کرد تا افراد مسئول در این زمینه قبل از هر گونه اقدامی بتوانند در برنامهریزیها و انتخاب خود تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند. در نهایت آشنایی با اهمیت هر یک از محورها و عناصر مربوط به توسعه کتابخانه دیجیتالی امکان استفاده از آنها را در مواقع لزوم خواهد داد.
موضوع مقاله:
خدمات كتابخانهها دریافت: 1391/5/27 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27