دوره 17، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مدیریت کتابخانه‌ها 1390 )                   دوره 17 شماره 1 صفحات 97-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zanjirchi S M, Hatami-nasab S H, Nedjatiyan Ghasemiyeh M, Farhang-nejad M A. Characterization of Libraries’ Agility Necessities Based Upon Total Quality Management (TQM) Approach in Public Libraries of Yazd City . Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (1) :71-97
URL: http://publij.ir/article-1-131-fa.html
زنجیرچی سید محمود، حاتمی‌نسب سید حسن، نجاتیان قاسمیّه مجید، فرهنگ نژاد محمدعلی. تبیین الزامات چابکی کتابخانه‌ها برمبنای رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر درکتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1390; 17 (1) :71-97

URL: http://publij.ir/article-1-131-fa.html


دانشگاه یزد ، M.Nedjatiyan@gmail.com
چکیده:   (13027 مشاهده)
هدف: افزایش لحظه‌به‌لحظه نیاز به اطلاعات و عطش فزاینده جامعه پژوهشگر- که راهبران اصلی عرصه تولید دانش قلمداد می‌شوند- ضرورت دستیابی به چابکی سازمانی در کتابخانه که دربردارنده هر دو مفهوم «سرعت» و «انعطاف‌پذیری» در ارائه خدمات کتابخانه‌ای است را برجسته میسازد. برای نیل به چابکی می‌بایست ابتدا توانمندی خاص آن را در اختیار داشت. یکی از بهترین مسیرها جهت تقویت توانمندیهای مذکور، حرکت بر بستر مدیریت کیفیت فراگیر جهت چابک‌سازی فرایندهای داخلی و خدمات کتابخانه است. لذا پژوهش حاضر با هدف یافتن میزان ارتباط هر یک از ابعاد اصلی مدیریت کیفیت فراگیر با توانمندیهای اصلی چابکی سازمانی در کتابخانه صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد می‌باشد. گردآوری داده‌ها توسط مطالعه ادبیات تحقیق، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه صورت گرفت که داده‌های حاصل با استفاده از آزمون همبستگی و تکنیک فرآیند تحلیل شبکه‌ای و به کمک نرم‌افزارهای SPSS و Super Decisions مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان‌ می‌دهد که بعد «رهبری» در رتبه نخست و ابعاد «افراد»، «مشتری مداری» و «فرآیند» به‌ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم مرتبط‌ترین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر در ارتقاء توانمندیهای چابکی در خدمات کتابخانه‌ای قرار می‌گیرند.
اصالت/ارزش: با توجه به جایگاه قابل توجه چابکی سازمانی در سیستم مدیریتی دنیای کسب وکار رقابتی و پرتلاطم امروزی، به‌نظر می­‌رسد کتابخانه­ها جایگاهی مناسب برای پیاده‌سازی این دانش باشند. این امر می­تواند در ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به کاربران کتابخانه­ها نیز مفید فایده واقع شود. بدیهی است وجود زیرساخت­های مکفی در این زمینه ضروری بوده و بایستی همزمان با پیاده‌سازی سیستمی چابک در راستای مدیریت کیفیت فراگیر، به ارزیابی سیستم­های موجود و مقایسه آن با دستاوردهای گذشته و اهداف آتی پرداخت و بهبود و توسعه مستمر را در پیش گرفت.
 
متن کامل [PDF 405 kb]   (1394 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/5/27 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb