Heidar-Tamini M, Alipour Hafezi H, Abdollahi Z. Study of the Status of Building and Facilities of Tabriz Central Library, Its Comparison with Standards of PublicLibraries, and Evaluating the Satisfaction Level of Users Concerning the Library Environment
. Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (3) :517-544
URL:
http://publij.ir/article-1-126-fa.html
حیدر تأمینی میترا، علیپور حافظی حامد، عبداللهی زهرا. وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه مرکزی تبریز در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای عمومی و بررسی میزان رضایت مراجعان از فضای کتابخانه . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1390; 17 (3) :517-544
URL: http://publij.ir/article-1-126-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، H_alipour2956@yahoo.com
چکیده: (21930 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه مرکزی تبریز و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانههای عمومی و تعیین میزان رضایت مراجعان از وضعیت ساختمان و خدمات کتابخانه است.
روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کتابخانه مرکزی تبریز و مراجعهکنندگانی است که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل سیاهه وارسی و پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرمافزار اکسل ماکروسافت استفاده شده است و نیز برای توصیف یافتهها از آمار توصیفی استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که 92.53 درصد مراجعهکنندگان دسترسی راحت به محل کتابخانه داشته و 69.69 درصد آنها معتقدند بخشهای پرمراجعه به هنگام ورود مشخص است. 87.09 درصد مراجعان نیز اعتقاد دارند که سطوح شیبدار برای استفاده معلولین بهشکل مناسبی تعبیه شده است. 68.57 درصد مراجعان دسترسی راحت به فهرست رایانهای دارند که از این تعداد 74.24 درصد به راحتی از آن استفاده میکنند. همچنین 75.47 درصد آنها دسترسی راحت به بخش مرجع دارند و از تسهیلات موجود در آن ابراز رضایت میکنند. 60.65 درصد استفادهکنندگان روشنایی بخشها و 81 درصد رطوبت قسمتهای مختلف کتابخانه را مناسب میدانند. با این وجود 62.29 درصد مراجعهکنندگان تسهیلات بهداشتی کتابخانه را ناکافی اعلام کردهاند. بهطور کلی، با توجه به یافتههای پژوهش میتوان اظهار داشت که وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه مرکزی تبریز تا حد زیادی با استانداردهای ایفلا در مورد کتابخانههای عمومی مطابقت دارد.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه ارتقاء کیفیت خدمات در کتابخانههای عمومی و استانداردسازی آنها همواره نیازمند شناسایی و تحلیل نیازمندیها و خواستههای کاربران است، پژوهش حاضر نیز از این منظر به شناسایی و تحلیل توقعات کاربران پرداخته است تا گامی در راستای ارتقاء خدمات این کتابخانه و متقابلاً ارتقاء سطح رضایتمندی کاربران بردارد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27