دوره 17، شماره 3 - ( 8-1390 )                   دوره 17 شماره 3 صفحات 516-495 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bigdeli Z, Selahi S. Information Needs of Hearing-impaired Students in Exceptional Schools in Shiraz From Their Teachers’ Viewpoint . Research on Information Science & Public Libraries 2011; 17 (3) :495-516
URL: http://publij.ir/article-1-125-fa.html
بیگدلی زاهد، سلاحی سوسن. نیازهای اطلاعاتی دانش‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي 1390; 17 (3) :516-495

URL: http://publij.ir/article-1-125-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز ، z.bigdeli@mail.scu.ac.ir
چکیده:   (11747 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از دیدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانه­های مدارس استثنائی شیراز در برآوردن این نیازها انجام شده است.
روش: در این پژوهش که در آن از روش پیمایشی استفاده شده است، نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کم­شنوا از طریق پرسشنامه گردآوری شد و تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار اِس. پی. اِس. اِس انجام شد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده­ ها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی دانش ­آموزان ناشنوا و کم ­شنوای مدارس استثنائی شیراز شامل: اطلاعات عمومی، منابع اطلاعاتی کمک درسی، و تفریح و سرگرمی می­باشد و از نظر معلمان، مناسب­ترین شکل تأمین منابع اطلاعاتی، کتاب به همراه سی­دی یا دی­وی­دی همراه با زبان اشاره می­باشد. از نظر معلمان، منابع اطلاعاتی موجود چندان تأثیری در رشد مهارت‌های اجتماعی دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوا ندارد و دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوا قادر به خرید و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود نیستند. 2/52 درصد از معلمان معتقدند که دستگاه­های ارتباطی مناسب (تله­تکست، چت نوشتاری و ....) برای استفاده دانش­آموزان  وجود ندارد، و میزان استفاده دانش­آموزان از کتابخانه مدرسه بسیار کم است و دانش­آموزان از وجود منابع اطلاعاتی در کتابخانه مدرسه خود آگاهی کافی ندارند وکیفیت کتابخانه­های مدرسه پایین است.
اصالت/ارزش: یافته­های این پژوهش می­تواند به مسئولان امور در شناسائی نیازهای اطلاعاتی گروه ویژه­ای از افراد جامعه و تلاش برای رفع این نیازها، و همچنین به والدین و معلمان دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوا کمک کند تا با اشتراک مساعی به رفع نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص از دانش­آموزان بپردازند.
 
متن کامل [PDF 400 kb]   (1576 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27 | انتشار الکترونیک: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb