Bigdeli Z, Selahi S. Information Needs of Hearing-impaired Students in Exceptional Schools in Shiraz From Their Teachers’ Viewpoint . Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (3) :495-516
URL:
http://publij.ir/article-1-125-fa.html
بیگدلی زاهد، سلاحی سوسن. نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان ناشنوا و کمشنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1390; 17 (3) :495-516
URL: http://publij.ir/article-1-125-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، z.bigdeli@mail.scu.ac.ir
چکیده: (12629 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان ناشنوا و کمشنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از دیدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانههای مدارس استثنائی شیراز در برآوردن این نیازها انجام شده است.
روش: در این پژوهش که در آن از روش پیمایشی استفاده شده است، نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کمشنوا از طریق پرسشنامه گردآوری شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اِس. پی. اِس. اِس انجام شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شیراز شامل: اطلاعات عمومی، منابع اطلاعاتی کمک درسی، و تفریح و سرگرمی میباشد و از نظر معلمان، مناسبترین شکل تأمین منابع اطلاعاتی، کتاب به همراه سیدی یا دیویدی همراه با زبان اشاره میباشد. از نظر معلمان، منابع اطلاعاتی موجود چندان تأثیری در رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا ندارد و دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا قادر به خرید و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود نیستند. 2/52 درصد از معلمان معتقدند که دستگاههای ارتباطی مناسب (تلهتکست، چت نوشتاری و ....) برای استفاده دانشآموزان وجود ندارد، و میزان استفاده دانشآموزان از کتابخانه مدرسه بسیار کم است و دانشآموزان از وجود منابع اطلاعاتی در کتابخانه مدرسه خود آگاهی کافی ندارند وکیفیت کتابخانههای مدرسه پایین است.
اصالت/ارزش: یافتههای این پژوهش میتواند به مسئولان امور در شناسائی نیازهای اطلاعاتی گروه ویژهای از افراد جامعه و تلاش برای رفع این نیازها، و همچنین به والدین و معلمان دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا کمک کند تا با اشتراک مساعی به رفع نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص از دانشآموزان بپردازند.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27