Hassanzadeh M, Ghorbani Busari R. An Investigation to Knowledge Sharing amongst Librarians in Three Electronic Discussion Groups (ALA, ALIA & LIS-Iranian discussion list). Research on Information Science and Public Libraries 2014; 20 (1) :127-149
URL:
http://publij.ir/article-1-1208-fa.html
حسنزاده محمد، قربانی بوساری رقیه. بررسی و مقایسۀ اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروههای بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران، آمریکا و استرالیا
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1393; 20 (1) :127-149
URL: http://publij.ir/article-1-1208-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس ، hasanzade@modares.ac.ir
چکیده: (6249 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا وضعیت اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران، آمریکا و استرالیا را مورد مقایسه قرار دهد.
روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، 460 نفر که بیشترین آمادگی خود را برای پاسخگویی به پرسشنامه طی دورۀ 7 ماهۀ 1/8/1389 (23/7/2010) تا 1/3/1390 (22/3/2011) در گروه بحث اعلام نمودند، بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. از 460 پرسشنامۀ توزیعشده، 400 پرسشنامه (87 درصد) بهطور کامل بازگردانده شد.
یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشخص شد که رفتار کتابداران عضو هر سه گروه بحث نسبت به اشتراک دانش، فعال و نگرش آنها نسبت به این فعالیت خوشبینانه است. طبق یافتهها، دانش کتابداران عضو گروه بحث ایران در سطح پایینتری نسبت به دانش کتابداران عضو دو گروه دیگر است. بین دانش، نگرش و رفتار کتابداران عضو هر سه گروه بحث نسبت به اشتراک دانش، به تفکیک، تفاوت معنیداری مشاهده شد. همچنین مشخص شد که تفاوتهایی میان دیدگاه کتابداران عضو هر سه گروه بحث نسبت به عوامل فردی، سازمانی و فنآوری مؤثر بر اشتراک دانش وجود دارد. بین شدت تأثیر عوامل مشوق و بازدارنده بر اشتراک دانش در میان کتابداران عضو هر سه گروه بحث تفاوت معنیداری مشاهده شد. افزون بر این، کتابداران عضو هر سه گروه بحث، بیشتر از ابزارهای الکترونیکی برای اشتراک دانش بهره میبردند؛ اما میزان استفادۀ آنها از ابزارها متفاوت بود. بهطور کلی، اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروه بحث استرالیا و آمریکا، به ترتیب، مناسبتر از وضعیت اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروه بحث ایران ارزیابی شد.
اصالت/ارزش: این پژوهش برای نخستین بار موضوع اشتراک دانش را بر اساس مؤلفههای رفتار، دانش، و نگرش کتابداران در میان کتابداران عضو گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران، آمریکا و استرالیا مورد بررسی قرار داده است
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1393/6/16 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/16