Siamian H, Latifi M. Are Libraries Enjoying the Dimensions of Empowerment Climate in the Workplace?. Research on Information Science and Public Libraries 2014; 20 (1) :69-92
URL:
http://publij.ir/article-1-1204-fa.html
صیامیان حسن، لطیفی معصومه. بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران نسبت به میزان برخورداری آنها از مؤلفههای جو توانمندسازی در محیط کار. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1393; 20 (1) :69-92
URL: http://publij.ir/article-1-1204-fa.html
اداره کل کتابخانههای عمومی استان هرمزگان ، mercede_latifi@yahoo.com
چکیده: (5943 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف آگاهی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران نسبت به میزان برخورداری آنها از مؤلفههای جو توانمندسازی در محیط کار انجام شده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. در این پژوهش از پرسشنامۀ تعدیل شدۀ جو توانمندسازی اسکات و ژاف شامل 38 گویه و 9 مؤلفه (روشنی هدفها، روحیه، رفتار عادلانه، شناخت و قدردانی، کار تیمی، مشارکت، ارتباطات، محیط کار سالم، آموزش) در مقیاس لیکرت استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در استان مازندران میباشد. دادهها با استفاده از آزمون t، تحلیل واریانس و لوین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، بین دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران نسبت به میزان برخورداری آنها از مؤلفههای جو توانمندسازی در محیط کار با توجه به جنسیت و رشتۀ تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد؛ ولی بین سابقۀ کاری، سمت سازمانی و سطح تحصیلات تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج بیانگر آن است مؤلفه «شناخت و قدردانی» و «مشارکت» با توجه به سابقۀ کاری از تفاوت معنیداری برخوردار است؛ به طوری که کمترین میانگین در مؤلفه «شناخت و قدردانی» مربوط به کتابداران با سابقۀ کاری زیر 5 سال و در مؤلفه «مشارکت» بیشترین میانگین مربوط به کتابداران با سابقۀ کاری 15- 5 سال میباشد. همچنین مؤلفه «کار تیمی» و «آموزش» با توجه به سمت سازمانی دارای تفاوت معنیدار میباشند؛کمترین میانگین در مؤلفه «کار تیمی» و بیشترین میانگین در مؤلفه «آموزش» به رؤسای ادارۀ شهرستان مربوط میباشد. مؤلفه «رفتار عادلانه» و «شناخت و قدردانی» با توجه به مقطع تحصیلی دارای تفاوت معنیداری میباشد؛ در مؤلفه «رفتار عادلانه» کتابداران با سطح تحصیلی فوق دیپلم از کمترین میانگین و در مؤلفه «شناخت و قدردانی» کتابداران با سطح تحصیلی لیسانس از بیشترین میانگین برخوردار میباشند. در نهایت، جو توانمندسازی در کتابخانههای عمومی استان در حد متوسط ارزیابی شده است و نیاز است به مواردی چون عدالت در پرداخت، بهبود نظام ارزشیابی و پاداش، برآوردن نیازها و انتظارات کارکنان و سایر اقدامات توانمندساز توجه شود.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر میتواند به عنوان یک جنبۀ پژوهشی نوین تلقی شود که به صورت مشخص جو توانمندسازی در محیط کار را از دیدگاه کتابداران کتابخانۀ عمومی مورد توجه قرار داده است. نتایج حاصل از نظرسنجی میتواند مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی را در اجرای موفقیتآمیز جو توانمندسازی و ادراک درست از آن در محیط کار یاری رساند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1393/6/15 | پذیرش: 1393/6/15 | انتشار: 1393/6/15