Sharif A, Rahimi M. Reading Behavior of Employees in Iran’s Province of Khorasan Razavi: The Role of Top Managers. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (3) :399-424
URL:
http://publij.ir/article-1-1183-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس ، atefehsharif@gmail.com
چکیده: (4352 مشاهده)
هدف: در مقاله حاضر که مستخرج از طرحی پژوهشی است که با حمایت اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی به انجام رسید، هدف آن است که نقش مدیران استان خراسان رضوی در رفتار مطالعاتی کارکنانشان بررسی شود.
روش: پژوهش به روش پیمایشی انجام پذیرفت و دو ابزار پرسشنامه محققساخته و مصاحبه نیمهساختیافته جهت گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری را مدیران ارشد استان خراسان رضوی (در مجموع 157 نفر) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام پذیرفت. از میان 113 مدیر، 81 نفر (7/71 درصد) به پرسشنامهها پاسخ گفتند. همچنین مصاحبهای با 10 نفر از مدیران ارشد استان انجام پذیرفت.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که مدیران ارشد استان خراسان رضوی بیشتر از رشتههای علوم انسانی (4/65 درصد) و 3/33 درصد در رشتههای مدیریتی فارغالتحصیل شدهاند. درصد غالب آنان
(6/55 درصد) کارشناس ارشد هستند. این مدیران از مفهوم و مصداقهای مطالعه دید وسیعی دارند و با انگیزههای اثربخشی (سودمندی)، ارتقاء مهارتهای فردی و کسب دانش به مطالعه میپردازند. اگر چه ایشان در موضوع مطالعه دغدغه دارند اما به نظر میرسد اقدام عملیاتی جدی از سوی آنها جهت بهبود وضعیت مطالعه کارکنان سازمانشان به انجام نرسیده باشد.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در آگاهی از دیدگاههای مدیران کلان یک استان در باب مطالعه است و اینکه آنها با توجه به اظهارات خودشان، چه اقداماتی در راه بهبود این امر انجام دادهاند.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1393/5/2 | پذیرش: 1394/7/26 | انتشار: 1395/10/25