هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین درجۀ اهمیت و اولویتبندی مؤلفههای مدیریت از دیدگاه کتابداران با استفاده از مدل تصمیمگیری چندشاخصۀ فازی و ارائۀ مدلی مناسب جهت شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب مدیران کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران است.
روش: نوع پژوهش حاضر کاربردی و روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع بررسی موردی است. جامعۀ مورد مطالعۀ این پژوهش شامل دو گروه کتابدارانی با سابقۀ خدمت حداقل پنج سال در نهاد کتابخانههای عمومی استان گیلان که به صورت سرشماری انتخاب شدند و افراد خبرهای شامل استادان علم اطلاعات و دانششناسی با دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری و سابقۀ خدمت در کتابخانهها که به صورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها ازآزمون t-student و تحلیل سلسله مراتبی جهت اولویتبندی عوامل بهره گرفته شده است. تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS19 صورت گرفته است.
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان میدهد، معیار دانش و تخصص با وزن نرمال 257/0 از بیشترین اولویت در انتخاب مدیران کتابخانههای عمومی برخوردار است، همچنین معیار مهارت مدیریتی با وزن نرمال 201/0، معیار نگرش و بینش با وزن نرمال 181/0، معیار ویژگی شخصیتی با وزن نرمال 127/0، معیار عوامل عینی با وزن نرمال 121/0 و معیار اعتبار حرفهای با وزن نرمال 103/0 به ترتیب در اولویتهای بعدی انتخاب مدیران قرار دارند.
اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت انتخاب مدیران در سازمانها، طراحی مدلهای شناسایی افراد بالقوه برای استفاده از این نیروها در زمان مورد نیاز و تأمین نیروهای مناسب برای تصدی سمتهای مدیریتی، میتوان از نتایج این تجزیه و تحلیلها جهت انتخاب مدیرانی با صلاحیت و عملکرد بهتر برای آیندۀ سازمان استفاده نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |