Nabatali G, Jalali Dizaji A. Evaluating the Provincial Websites of Iran Public Libraries Foundation: A Webometric Study. Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (2) :197-225
URL:
http://publij.ir/article-1-112-fa.html
نباتعلی قاسم، جلالی دیزجی علی. بررسی وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی ایران: مطالعه وبسنجی . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1390; 17 (2) :197-225
URL: http://publij.ir/article-1-112-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی ، Ghasem.n61@gmail.com
چکیده: (14352 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، شناسایی وضعیت پیوندهای وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور از طریق تحلیل انواع پیوندهای وب میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر، تحلیل پیوند است که یکی از روشهای وبسنجی است. گردآوری دادهها با استفاده از نرمافزار لکزی یو آر ال و موتور کاوش یاهو انجام گرفته است. حجم نمونه آماری مورد پژوهش، وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی استانهای کشور (شامل 30 وبگاه) است. اطلاعات گردآوریشده در یک پایگاه اطلاعاتی در نرمافزار آماری اِکسل وارد و پس از آن با توجه به پرسشهای مطرحشده، دادهها شمارش و رتبهبندی تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و قم دارای بیشترین تعداد پیوند دریافتی هستند و در نتیجه از بالاترین میزان رؤیت برخوردارند. به لحاظ تعداد صفحات و میزان حضور در وب، و همچنین تعداد خودپیوندها، وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان شرقی در وضعیت بهتری نسبت به دیگر وبگاهها قرار دارند. از نظر نوع دامنه پیوندهای دریافتی، 21/61 درصد پیوندهای دریافتی متعلق به دامنه.ir است. به لحاظ ضریب تاثیرگذاری، وبگاههای ادارات کل کتابخانههای عمومی تهران، کردستان و قم بهترتیب با ضریب تأثیر422/0، 362/0 و 345/0 در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند. به لحاظ تبادل پیوند، تنها میان 8 مورد از این وبگاهها (26 درصد) ارتباط و همکاری برقرار شده است.
اصالت/ارزش: تاکنون پژوهش مجزایی درباره تحلیل پیوندهای موجود در وبگاه کتابخانههای عمومی یا وبگاه ادارات کل کتابخانههای عمومی ایران صورت نگرفته است. بررسی وبگاه کتابخانهها مزایای مهمی برای کتابخانهها دارد و منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها شده و میتواند به حضور مؤثر در اینترنت و بهبود خدمات اینترنتی کمک شایانی نماید.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
كتابسنجي، علمسنجي، وبسنجي، اطلاعسنجي دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23