Jalilpour P, Farajpahlou A. A Study on the Feasibility of Applying the 4P Model of Marketing in Khuzestan Public Libraries from the Viewpoints of the Library Managers and Librarians
. Research on Information Science and Public Libraries 2014; 19 (4) :511-525
URL:
http://publij.ir/article-1-1097-fa.html
جلیل پور پیمان، فرج پهلو عبدالحسین. بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4P درکتابخانه های عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانه ها . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1392; 19 (4) :511-525
URL: http://publij.ir/article-1-1097-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، Peyman.Jalilpour@gmail.com
چکیده: (8251 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانهها انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محقّقساخته استفاده شد. جامعۀ پژوهش 287 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان بودند که در مجموع، از 120 پرسشنامۀ دریافت شده، 93 پرسشنامه قابل استفاده تشخیص داده شد و در تجزیه و تحلیل دادهها بهکار رفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان با مفهوم بازاریابی در کتابخانهها در سطح «زیاد» است. درصد قابل توجهی (8/68 درصد) از مدیران و کتابداران این کتابخانهها با ضرورت وجود واحدی مجزّا با عنوان واحد بازاریابی در کتابخانههای عمومی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانههای عمومی استان خوزستان، توجه به ارائۀ «محصول»، توجّه به «مکان»، توجّه به «فعالیتهای تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «بها» به ترتیب اولویتهای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکانپذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانههاست.
اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش میتواند برای نهاد کتابخانههای عمومی کشور و نیز نهاد کتابخانههای عمومی استان خوزستان در راستای اقدام به فعالیتهای بازاریابی و ارائۀ خدمات تخصصی انتفاعی مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات كيفي دریافت: 1392/12/25 | پذیرش: 1392/12/25 | انتشار: 1392/12/25