vaezi M R, kokabi M, ebrahimi M. Investigation of the readability level of Authored Fiction Books, Selected by Children's Book Council of Iran
. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 21 (4) :629-649
URL:
http://publij.ir/article-1-1085-fa.html
واعظی ملک رضوان، کوکبی مرتضی، ابراهیمی مختار. ارزیابی سطح خوانایی کتابهای داستانی تألیفی برگزیدۀ شورای کتاب کودک . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1394; 21 (4) :629-649
URL: http://publij.ir/article-1-1085-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، vaezi191@gmail.com
چکیده: (5248 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر آن بود تا با بررسی سطح خوانایی کتابهای داستانی برگزیدۀ شورای کتاب کودک، مشخص شود که آیا این کتابها به درستی به عنوان کتابهای گروه «ب»، «ج» و «د» معین شدهاند یا خیر. همچنین، قصد بر آن بود تا نتایج حاصل از بررسی سطح خوانایی با دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی در سطوح مختلف (بسیار ساده، ساده، معمولی و ...) بررسی شود و با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
روش: پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام شده و ابزار ارزیابی، فرمولهای فلش/دیانی و گانینگ/دیانی بوده است. جامعۀ پژوهش شامل 100 عنوان کتاب داستانی تألیفی بود که از سوی شورای کتاب کودک به عنوان «برگزیده» معرفی شدهاند.
یافتهها: یافتههای حاصل از بررسی سطح خوانایی کتابها با فرمول فلش/دیانی نشان داد که 76/54 درصد از مجموع کتابها به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خوردهاند. همچنین، یافتههای حاصل از بررسی سطح خوانایی کتابها با فرمول گانینگ/دیانی نشان داد که 85/42 درصد از کتابهای داستانی تألیفی شورای کتاب کودک به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خوردهاند. در نهایت ضریب همبستگی بین این دو فرمول 498/0 بود و Pvalue آن برابر با 001/0 گردید که همبستگی معنادار نتایج حاصل از این دو فرمول را نشان میداد.
اصالت/ارزش: ازآنجاییکه فرمولهای موجود نیازمند بازنگری بودند و تاکنون اصلاحاتی در آنها صورت نگرفته بود، پژوهشگران بر آن شدند تا ارزیابی دقیقتری بر روی این فرمولها صورت گیرد. پژوهش حاضر فرمولهای سنجش سطح خوانایی را اندکی اصلاح نمود تا ارزیابی دقیقتری از سطح خوانایی حاصل شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1392/12/18 | پذیرش: 1395/1/22 | انتشار: 1395/1/22