salari M. Applying Social Exchange Theory in the Development of Reading book Culture. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (2) :277-290
URL:
http://publij.ir/article-1-1080-fa.html
دانشگاه امام رضا (ع)
چکیده: (۶۵۶۱ مشاهده)
هدف: این مقاله با هدف تعمیمدهی اصول نظریۀ مبادلۀ اجتماعی به موضوع فرهنگ مطالعه و خواندن نوشته شده است.
روش: مقاله از نوع نظری است و به روش کتابخانهای و تحلیلی نگارش یافته است.
یافتهها: دنیای اجتماعی از دیدگاه جورج کاسپر هومنز شامل کنشگرانی است که در حال مبادلۀ پاداش هستند. نظریۀ مبادلۀ اجتماعی، این کنشگری را مبتنی بر دو خصلت کلی «گرایش به خوشی و دردگریزی» و «خردگرایی» انسان فرض کرده است. هومنز بر اساس این اصول کلی، شش قضیه را مطرح کرده است که مبین اَبعاد نظریۀ مبادلۀ اجتماعی است. این شش قضایا عبارتند از قضایای انگیزه، پیروزی، ارزش، محرومیت-اشباع، پرخاش-پذیرش، و قضیۀ عقلانیت. در ادامه، با استناد به هریک از قضایا وضعیت مطالعه جامعه تفسیر شده و در نهایت برای بهکارگیری بهتر نظریۀ مبادله در توسعۀ فرهنگ مطالعه سه گام اساسی توصیه شده است که عبارتند از ایمان به نقش سازندۀ مطالعه، پاداشدهی به فراهمآورندگان هر امکان مطالعه و سوم، جلوهآفرینی برای مطالعه.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در استفاده از تعالیم نظریۀ مبادلۀ اجتماعی برای مسئلۀ بیمطالعگی و ضعف در فرهنگ مطالعۀ جامعۀ ایرانی است. بهکارگیری این اصول ممکن است بتواند بخشی از این ضعف را ترمیم کند.
نوع مطالعه:
كيفي |
دریافت: 1392/12/11 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6