larki P, abdolshi M, Zamani E, Karimi R. Study of the Impact of Electronic Interactive Books on Creativity, Interest and Self-Efficacy of Student Users of Public Libraries (A Case from Honar & Andisheh Library of Fouladshar) . Research on Information Science and Public Libraries 2015; 21 (2) :309-323
URL:
http://publij.ir/article-1-1048-fa.html
لرکی پریسا، عبدالهی مجید، زمانی بیبی عشرت، کریمی راحله. بررسی اثر کتابهای تعاملی الکترونیکی بر خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی دانشآموزان مقطع سنی 12-9 سال مراجعهکننده به کتابخانههای عمومی؛ مطالعه موردی: کتابخانه عمومی هنر و اندیشه فولادشهر. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1394; 21 (2) :309-323
URL: http://publij.ir/article-1-1048-fa.html
، larkiparisa@ymail.com
چکیده: (6195 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر مطالعۀ کتابهای تعاملی الکترونیکی بر خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی دانشآموزان دورۀ ابتدایی (مقطع سنی 12-9 سال) مراجعهکننده به کتابخانۀ عمومی هنر و اندیشۀ فولادشهر و نیز بررسی تأثیر عامل جنسیت بر ویژگیهای ذکر شده است.
روش: پژوهش حاضر مطالعۀ نیمهآزمایشی مبتنی بر اندازهگیری تأثیر مداخله متغیر مستقل مطالعۀ کتابهای تعاملی الکترونیکی بر رفتار تکگروه آزمایشی از طریق مشاهدۀ رفتار آزمودنیها حین اجرا و نیز مقایسۀ نتایج پیشآزمون و پسآزمون بوده است. جامعۀ آماری، دانشآموزان دورۀ ابتدایی مقطع سنی 12-9 مراجعهکننده به کتابخانۀ عمومی هنر و اندیشۀ فولادشهر اصفهان بودند که از بین آنها 20 نفر دانشآموز دختر و پسر در مقطع سنی 12-9 سال بهصورت تصادفی گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق ساخته بود. در شروع کار از گروه مورد نظر پیشآزمون گرفته شد. سپس اعضای گروه طی 10 جلسه و در هر جلسه 2 کتاب تعاملی رایانهای مطالعه کردند. پس از پایان 10 جلسه امتحان، از گروه آزمایش پسآزمون گرفته شد.
یافتهها: یافتهها بیانگر آن بود که از دیدگاه دانشآموزان مطالعۀ کتابهای تعاملی الکترونیکی سبب افزایش میزان خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی در آنها میشود همچنین جنسیت تأثیری بر ویژگیهای مذکور ندارد.
اصالت/ارزش :ارزش این مقاله در بیان اثر کتابهای تعاملی الکترونیکی بهعنوان یکی از مهمترین رسانههای انتقال پیام در افزایش علاقه به مطالعه و خودکارآمدی است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1392/10/22 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17