هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر رهبری معنوی و اَبعاد آن بر توانمندسازی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن به صورت پیمایشی است. جامعۀ پژوهش 230 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان خوزستان میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای پیشساخته است که در آن ضریب آلفای کرونباخ مقیاس رهبری معنوی با 25 سئوال 89/. و توانمندسازی با 16 سئوال 80/0 بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. برای انجام تحلیلهای استنباطی از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، رگرسیون چندگانۀ خطی، t تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شده است.
یافتهها: مقیاسهای توصیفی پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای رهبری معنوی و اَبعاد آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد از بین عوامل اثرگذار بر توانمندسازی، چشمانداز سازمانی، بیشترین و عضویت، کمترین تأثیر را بر توانمندسازی کتابداران کتابخانههای عمومی خوزستان دارند. همچنین رگرسیون پیشبینی توانمندسازی به کمک رهبری معنوی معنیدار بود و تأثیر متغیرهای ایمان به کار و معنیداری در کار در سطح 95 درصد معنیدار بود.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در معرفی دو متغیر اثرگذار «ایمان به کار» و «معنی داری در کار» به عنوان متغیرهای اثرگذار بر توانمندسازی کتابداران است که مدیران منابع انسانی را به تمرکز به این متغیرها در بهبود توانمندسازی دعوت میکند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |