هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی اَبعاد سیستم مدیریت دانش و نوآوری و ارزیابی وضعیت آنها در کتابخانههای عمومی شهر یزد و تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد (مشارکتی و غیرمشارکتی) تشکیل میدهند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری پیرسون، تی تک نمونهای، مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کلیۀ ابعاد مدیریت دانش به جز بُعد «خلق و کسب دانش» بر نوآوری تأثیر دارند. به استناد ضرایب معادلات ساختاری، بیشترین اثرگذاری بر نوآوری به ترتیب مربوط به بُعد «فنآوری و ساختار» و بُعد «سازماندهی، ذخیره و تسهیم دانش» بود. همچنین یافتهها نشان داد که متغیرهای «نوآوری اجرایی» و «نوآوری فنی» در کتابخانههای عمومی یزد از وضعیت متوسط و نامطلوب برخوردار هستند. به نظر میرسد به این دو حوزه توجه کمتری شده است و برنامهریزی و تدوین استراتژی به منظور حل مشکلات و بهبود بخشیدن به وضعیت آنها وجود ندارد.
اصالت/ارزش: اهمیت این پژوهش در معرفی عوامل نیازمند بهبود در سیستم مدیریت دانش و نوآوری نهاد است. عامل «خلق و کسب دانش در سیستم مدیریت دانش، و عوامل «نوآوری اجرایی» و «نوآوری فنی» در کتابخانههای عمومی نیازمند تقویت و توجه مدیریتی است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |