nezhad shokouhi F, kazemi M. Book Shopping Online: The Impact of Uncertainty Avoidance on Students’ Trust . Research on Information Science and Public Libraries 2016; 21 (4) :497-513
URL:
http://publij.ir/article-1-1029-fa.html
نژادشکوهی فاطمه، کاظمی مصطفی. تأثیر میزان ابهامگریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان در خرید اینترنتی کتاب . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1394; 21 (4) :497-513
URL: http://publij.ir/article-1-1029-fa.html
فردوسی مشهد ، fshokoohi63@gmail.com
چکیده: (4967 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق بررسی تأثیر میزان ابهامگریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان برای خرید اینترنتی کتاب با نقش واسط متغیر ادراکات دانشجو است.
روش: این تحقیق با روش پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 92-91 با حجم نمونه 384 نفر انجام شد. برای بررسی روایی، بررسی محتوایی روایی انتخاب گردید و از نظر متخصصان استفاده شد. پایایی پرسشنامه با نرمافزار اس.پی.اس.اس سنجیده شد و مقدار ضریب آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد که نشان از پایایی ابزار تحقیق داشت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون و همبستگی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که ابهامگریزی بر اعتماد دانشجویان مؤثر نیست. با این حال، یافتهها بیانگر این بودند که متغیر ادراک دربارۀ بنگاه فروش، و ادراک دربارۀ حفظ حریم خصوصی بر اعتماد دانشجویان مؤثرند.
اصالت/ارزش: بر اساس پژوهش حاضر، برای اعتمادسازی میان دانشجویان برای خرید اینترنتی از کتاب، باید ادراک آنان به رعایت حریم خصوصی آنان را بهبود داد و اطمینانهای لازم را در این خصوص ایجاد کرد. همچنین، باید اعتماد آنان را نسبت به بنگاه فروش کتاب از طریق راهاندازی کتابفروشیهای با مقیاس بزرگ و برندسازی و ایجاد شهرت نیک، جلب نمود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1392/10/2 | پذیرش: 1395/1/21 | انتشار: 1395/1/21