babaie-chamazkoti M, Mokhtari H. Performance Evaluation of Iran’s Province of Golestan Public Libraries, by Balanced Score Card. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (3) :335-353
URL:
http://publij.ir/article-1-1028-fa.html
بابایی چمازکتی مریم، مختاری حیدر. ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان گلستان با کارت امتیازی متوازن (سال 1392). تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1395; 22 (3) :335-353
URL: http://publij.ir/article-1-1028-fa.html
علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد تنکابن ، maryam.babaie@ymail.com
چکیده: (5285 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان گلستان با استفاده از کارت امتیازی متوازن– الگویی نسبتاً نو و چندوجهی برای ارزیابی عملکرد همهجانبۀ سازمانها- در سال 1392 بوده است.
روش: این پژوهش کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری آن در منظر مشتری، کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی استان گلستان به تعداد 28700 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده حجم نمونه ای به تعداد 375 نفر انتخاب شد. برای بررسی منظر رشد و یادگیری، کلیۀ کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان به تعداد 98 نفر به شیوه سرشماری انتخاب شد. برای بررسی منظر فرآیندهای داخلی، کتابخانۀ عمومی میرفندرسکی گرگان بهعنوان نمونۀ هدفمند انتخاب و وضعیت آن با استانداردهای ایفلا برای کتابخانههای عمومی مقایسه شد. برای بررسی منظر مالی، از سیاهۀ وارسی برای درج دادههای مالی اداره کل کتابخانههای عمومی استان گلستان در دو سال مالی 1390 و 1391 استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها برای بررسی منظر مشتری (کاربران) و رشد و یادگیری (کارکنان) دو پرسشنامۀ مجزای محققساخته بود. روایی پرسشنامهها با نظر متخصصان احراز شد. پایایی پرسشنامههای کاربران و کارکنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که به ترتیب 967/0 و 968/0 بهدست آمد.
یافتهها: ارزیابی عملکرد در منظر مشتری با روش کارت امتیازی متوازن نشان داد که رضایت کاربران از خدمات کتابخانه، مطلوب و در منظر رشد و یادگیری، رضایت کارکنان در حد متوسط است. در منظر فرآیندهای داخلی، شاخصهای کتابخانۀ عمومی میرفندرسکی پایینتر از حد استاندارد قرار داشت و در منظر مالی، درصد تحقق درآمدها و هزینههای اداره کل کتابخانههای عمومی استان گلستان به ترتیب کمتر از حد انتظار و در حد انتظار است.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در نشاندادن ضعف کتابخانههای استان گلستان در جلب رضایت مؤثر کاربران است که به نظر میرسد درصد پایین تحقق درآمدها خدمترسانی مؤثر را تحت تأثیر قرار داده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1392/10/1 | پذیرش: 1395/10/25 | انتشار: 1395/10/25