هدف: سکوت سازمانی بر خدماتدهی هر نهاد، سازمان یا مؤسسهای اثر سوء میگذارد. هدف پژوهش حاضر آن است که وضعیت سکوت سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی کشور را در سال 1392 بررسی کند و برخی عوامل اثرگذار بر/ و اثرپذیر از آن را معین نماید.
روش: با نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای، 350 کتابدار از کتابخانههای عمومی هفت استان کشور انتخاب و 277 نفر آنان «پرسشنامۀ سکوت سازمانی کتابداران کتابخانه های عمومی» را به صورت حضوری و یا از طریق پستالکترونیکی تکمیل کردند. دادههای گردآوری شده با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافته ها: از نظر کتابداران، سکوت سازمانی در کتابخانه های عمومی کشور در حد متوسط است. به علاوه، گرایش مدیریت عالی نهاد کتابخانههای عمومی کشور به سکوت سازمانی عامل بالقوۀ رفتار سکوت سازمانی کتابداران است. فرصتهای ارتباطی ضعیف عامل اثرگذار بر سکوت سازمانی و رضایت شغلی کم و تعهد سازمانی اندک نیز متأثر از سکوت سازمانی کتابداران است.
اصالت/ارزش: این پژوهش آغاز راهی برای بررسی گستردۀ بحث سکوت سازمانی در کتابخانهها و میان کتابداران است. با این حال، ارزش مقالۀ حاضر در معرفی متغیر «فرصتهای ارتباطی اندک» است که باعث میشود، کتابداران نتوانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. توجه به این نکته می تواند سکوت سازمانی کتابداران را بشکند و به بالندگی کتابخانههای عمومی کمک نماید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |